Kütüb-i Sitte | HUDUD


HADİS: Resulullah (sav) buyurdular ki: "Dinini değiştirenin boynunu vurun."
FASIL: HUDUD BÖLÜMÜ
KONU: İrtidad Ve Yol Kesme Haddi
RAVİ: Hz. Zeyd İbnu Eslem
KAYNAK: Muvatta, Akdiye 15, (2, 736)
HADİS: Abdullah İbnu Sa`d İbni Ebi`s`Sarh, Hz. Peygamber (sav)`e katiplik yapıyordu. Şeytan ayağını kaydırdı; adam irtidad ederek kafirlere sığındı. Resulullah (sav) Fetih günü, onun öldürülmesini emretti. Ancak, Hz. Osman (ra) onu himayesi altına aldı. Resulullah da bu himayeyi tanıdı.
FASIL: HUDUD BÖLÜMÜ
KONU: İrtidad Ve Yol Kesme Haddi
RAVİ: Hz. İbnu Abbas
KAYNAK: Ebu Davud, Hudud 1, (4358); Nesai, Tahrimu`d-Dem 15, (7, 107)
HADİS: Ukl ve Ureyne kabilelerinden bir grup insan Resulullah (sav)`ın yanına gelip: "Ey Allah`ın Resulü! Biz hayvancılıkla uğraşıp sütle beslenen (çöl) insanlarıyız, (çift-çubukla uğraşan) köylüler değiliz" dediler. Bu sözleriyle, Medine`nin havasının kendilerine iyi gelmediğini ifade ettiler. Resulullah (sav), onlara (hazineye ait) develerin ve çobanın (bulunduğu yeri) tavsiye etti. Kendilerine oraya gitmelerini, develerin sütlerinden ve bevillerinden içmelerini söyledi. Gittiler, Harra bölgesine yarınca, İslam`dan irtidad ettiler. Hz. Peygamber (sav)`in çobanını da öldürüp develeri sürdüler. Haber, Hz. Peygamber (sav)`e ulaştı. Resulullah (sav), derhal arkadaşlarından takipçi çıkardı (yakalanıp getirildiler). Gözlerinin oyulmasını, ellerinin kesilmesini ve Harra`nın bir kenarına atılmalarını ve o şekilde ölüme terkedilmelerini emretti.
FASIL: HUDUD BÖLÜMÜ
KONU: İrtidad Ve Yol Kesme Haddi
RAVİ: Hz. Enes
KAYNAK: Buhari, Muharibin 16, 17, 18, Diyat 22, Vudu 66, Zekat 68, Cihad 152, Megazi 36, Tefsir, Maide 6, Tıbb 5, 6, 29; Müslim, Kasame 9, (1671); Tirmizi, Taharet 55, (72), Et`ime 38, (1846); Ebu Davud, Hudud 3, (4364-4371); Nesai, Tahrimu`d-Dem 7, (7, 93-98); İ
HADİS: Resulullah (sav) develerini çalanların (el ve ayaklarını) kestiği, gözlerini de ateşle oyduğu zaman, Allah zülcelal hazretleri, Hz. Peygamberi itab etti ve mesele üzerine şu iyeti inzal buyurdu: "Allah ve Resulüne harp açanların cezası..." (Maide 33).
FASIL: HUDUD BÖLÜMÜ
KONU: İrtidad Ve Yol Kesme Haddi
RAVİ: Hz. Ebu`z-Zinad
KAYNAK: Ebu Davud, Hudud 3, (4370); Nesai, Tahrimu`d-Dem 7, (7,100)

HADİS: Hz. Ömer (ra)`i hutbe verirken dinledim. Şöyle demişti: "Allah Teala hazretleri Muhammed (sav)`a hak (din ile) gönderdi ve O`na Kitaba indirdi. Bu indirilenler arasında recm ayeti de vardı! Biz bu ayeti okuduk ve ezberledik. Ayrıca, Resulullah (sav) zina yapana recm cezasını tatbik etti, ondan sonra da biz tatbik ettik. Ben şu endişeyi taşıyorum: Aradan uzun zaman geçince, bazıları çıkıp: "Biz Kitabullah`da recm cezasını görmüyoruz (deyip inkara sapabilecek ve) Allah`ın kitabında indirdiği bir farzı terkederek dalalete düşebilecektir. Bilesiniz, recm, kadın ve erkekten muhsan olanların zinaları, -delil veya hamilelik veya itiraf yoluyla- sübüt bulduğu takdirde, onlara tatbik edilmesi gereken Kitabullah`da mevcut bir haktır. Allah`a kasemle söylüyorum, eğer insanlar: "Ömer Allah Teala` nın kitabına ilavede bulundu" demeyecek olsalar, recm ayetini (Kitabullah`a) yazardım."
FASIL: HUDUD BÖLÜMÜ
KONU: Zina Haddi
RAVİ: Hz. İbnu Abbas
KAYNAK: Buhari, Hudud 31, 30, Mezalim 19, Menakibu`l-Ensar 46, Megazi 21, İ`tisam, 16; Müslim, Hudud 15. (1691); Muvatta, Hudud 8. 10, (823, 824); Tirmizi, Hudud 7, (1431); Ebu Davud, Hudud 23, (4418)
HADİS:Allahu Teala Kur`an-ı Kerim`inde: "Kadınlarınızdan fuhşu irtikab edenlere karşı içinizden dört şahid getirin. Eğer şehadet ederlerse -onları ölüm alıp götürünceye, yahud Allah onlara bir yol açıncaya kadar- kendilerini evlerde alıkoyun (insanlarla ihtilaftan menedin)" buyurdu. (Nisa 15). Cenab-ı Hakk, bu ayette (zina meselesinde) önce kadını zikrettikten sonra, erkeği kadınla birlikte ele alarak şöyle demiştir: "Sizlerden fuhşu irtikab edenlerin her ikisini de (kınayarak) eziyete koşun. Eğer tevbe edip (nefislerini) ıslah ederlerse artık onlara (eziyetten) vazgeçin. Çünkü Allah tövbeleri çok kabul eden, en çok esirgeyendir" (Nisa 16). Cenab-ı Hakk bu ayeti, celde ayetiyle neshederek şöyle buyurdu: "Zina eden kadınla zina eden erkekten her birine yüzer deynek vurun. Eğer Allah`a ve ahiret gününe inanıyorsanız bunlara, Allah`ın dinini tatbik hususunda, acıyacağınız tutmasın. Mü`minlerden bir zümre de bunların azabına (bu cezalarına) şahid olsun" (Nur 2). Sonra Nur süresinde recm ayeti nazil oldu. Önceki (celdeyi emreden) vahiy, bekar (zani) içindi. Sonra recm ayeti tilavetten kaldırıldı, ancak hükmü baki kaldı." (Bu rivayetin "...yüzer deynek vurun" ibaresine kadar olan kısımı Ebu Davud`a aittir, mütebakisini Rezin ilave etmiştir.)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 23, (4413)
HADİS:Sa`d İbnu Ubade (ra): "Ey Allah`ın Resulü, ne buyurursunuz, zevcemi bir erkekle yakalarsam dört şahid getirmek için bekleyecek miyim?" diye sordu. Resulullah (sav): "Evet bekleyeceksin!" dedi. (Müslim ve Ebu Davud`un bir diğer rivayetinde: "Bir adam, karısının yanında bir yabancı yakalasa onu öldürebilir mi ne dersiniz?" diye sorar, Resulullah (sav): "Hayır!" deyince, Sa`d: "Bilakis evet! Seni hak dinle şereflendiren Allah`a yemin ederim, fırsatı yakalarsam ondan önce kılıncımı işletirim" der. Resulullah (sav): "Efendinizin ne söylediğine bakın!" buyurur.)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Müslim, Lian 14, (1498); Muvatta, Hudud 7, (2, 823); Ebu Davud, Diyat 12, (4532, 4533)
HADİS:Resulullah (sav)`a, muhsan olmayan cariye zina yaparsa ne gerekir? diye sorulmuştu, şöyle cevap verdi: "Cariye zina yaparsa ona celde uygulayın, yine zina yaparsa yine celde uygulayın, yine zina yaparsa yine celde uygulayın ve sonra onu (kıldan mamul adi) bir ipe mukabil de olsa satın gitsin." (Bir rivayette: "(Efendisi) ona celde tatbik etsin, bir de ayıplamasın" denmiştir.)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre ve Zeyd İbnu Halid el`Cüheni
KAYNAK:Buhari, Büyu 66, 110,17; Müslim, Hudud 30, (1703); Muvatta, Hudud 14, (826); Tirmizi, Hudud 13, (1440); Ebu Davud, Hudud 33, (4469, 4470, 4471)
HADİS:Hz.Ali (ra) hutbede şöyle buyurdu: "Ey insanlar, kölelerinize -ister muhsan olsunlar, ister olmasınlar- haddleri tatbik edin. Zira, Hz. Peygamber (sav)`ın bir cariyesi zina yapmıştı, ona celde tatbik etmemi emretti. (Dövmek üzere) yanına geldim. Yeni nifas olmuştu. Döversem öldürürüm diye korktum. Durumu Resulullah`a arzettim. Bana: "İyi yapmışsın, iyileşinceye kadar ona dokunma" dedi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Abdirrahman es-Sülemi
KAYNAK:Müslim, Hudud 34, (1075); Tirmizi, Hudud 13, (1441); Ebu Davud, Hudud 34, (4473)
HADİS:Resulullah (sav) hür kimseye terettüp eden haddin bölünebilen çeşidinin yarısını köleye hükmetti. Sözgelimi zina yapan bakirenin haddi, iftira (gazf) haddi ve şürbu`l-hamr (içki) haddi böyledir. (Bunlar bölünebilen haddlerdir, köleye hep yarısı tatbik edilir). [Rezin ilavesidir.]
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Rezin
HADİS:Allahu Teala Kur`an-ı Kerim`inde: "Kadınlarınızdan fuhşu irtikab edenlere karşı içinizden dört şahid getirin. Eğer şehadet ederlerse -onları ölüm alıp götürünceye, yahud Allah onlara bir yol açıncaya kadar- kendilerini evlerde alıkoyun (insanlarla ihtilaftan menedin)" buyurdu. (Nisa 15). Cenab-ı Hakk, bu ayette (zina meselesinde) önce kadını zikrettikten sonra, erkeği kadınla birlikte ele alarak şöyle demiştir: "Sizlerden fuhşu irtikab edenlerin her ikisini de (kınayarak) eziyete koşun. Eğer tevbe edip (nefislerini) ıslah ederlerse artık onlara (eziyetten) vazgeçin. Çünkü Allah tövbeleri çok kabul eden, en çok esirgeyendir" (Nisa 16). Cenab-ı Hakk bu ayeti, celde ayetiyle neshederek şöyle buyurdu: "Zina eden kadınla zina eden erkekten her birine yüzer deynek vurun. Eğer Allah`a ve ahiret gününe inanıyorsanız bunlara, Allah`ın dinini tatbik hususunda, acıyacağınız tutmasın. Mü`minlerden bir zümre de bunların azabına (bu cezalarına) şahid olsun" (Nur 2). Sonra Nur süresinde recm ayeti nazil oldu. Önceki (celdeyi emreden) vahiy, bekar (zani) içindi. Sonra recm ayeti tilavetten kaldırıldı, ancak hükmü baki kaldı." (Bu rivayetin "...yüzer deynek vurun" ibaresine kadar olan kısımı Ebu Davud`a aittir, mütebakisini Rezin ilave etmiştir.)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 23, (4413)
HADİS:Sa`d İbnu Ubade (ra): "Ey Allah`ın Resulü, ne buyurursunuz, zevcemi bir erkekle yakalarsam dört şahid getirmek için bekleyecek miyim?" diye sordu. Resulullah (sav): "Evet bekleyeceksin!" dedi. (Müslim ve Ebu Davud`un bir diğer rivayetinde: "Bir adam, karısının yanında bir yabancı yakalasa onu öldürebilir mi ne dersiniz?" diye sorar, Resulullah (sav): "Hayır!" deyince, Sa`d: "Bilakis evet! Seni hak dinle şereflendiren Allah`a yemin ederim, fırsatı yakalarsam ondan önce kılıncımı işletirim" der. Resulullah (sav): "Efendinizin ne söylediğine bakın!" buyurur.)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Müslim, Lian 14, (1498); Muvatta, Hudud 7, (2, 823); Ebu Davud, Diyat 12, (4532, 4533)
HADİS:Resulullah (sav)`a, muhsan olmayan cariye zina yaparsa ne gerekir? diye sorulmuştu, şöyle cevap verdi: "Cariye zina yaparsa ona celde uygulayın, yine zina yaparsa yine celde uygulayın, yine zina yaparsa yine celde uygulayın ve sonra onu (kıldan mamul adi) bir ipe mukabil de olsa satın gitsin." (Bir rivayette: "(Efendisi) ona celde tatbik etsin, bir de ayıplamasın" denmiştir.)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre ve Zeyd İbnu Halid el`Cüheni
KAYNAK:Buhari, Büyu 66, 110,17; Müslim, Hudud 30, (1703); Muvatta, Hudud 14, (826); Tirmizi, Hudud 13, (1440); Ebu Davud, Hudud 33, (4469, 4470, 4471)
HADİS:Hz.Ali (ra) hutbede şöyle buyurdu: "Ey insanlar, kölelerinize -ister muhsan olsunlar, ister olmasınlar- haddleri tatbik edin. Zira, Hz. Peygamber (sav)`ın bir cariyesi zina yapmıştı, ona celde tatbik etmemi emretti. (Dövmek üzere) yanına geldim. Yeni nifas olmuştu. Döversem öldürürüm diye korktum. Durumu Resulullah`a arzettim. Bana: "İyi yapmışsın, iyileşinceye kadar ona dokunma" dedi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Abdirrahman es-Sülemi
KAYNAK:Müslim, Hudud 34, (1075); Tirmizi, Hudud 13, (1441); Ebu Davud, Hudud 34, (4473)
HADİS:Resulullah (sav) hür kimseye terettüp eden haddin bölünebilen çeşidinin yarısını köleye hükmetti. Sözgelimi zina yapan bakirenin haddi, iftira (gazf) haddi ve şürbu`l-hamr (içki) haddi böyledir. (Bunlar bölünebilen haddlerdir, köleye hep yarısı tatbik edilir). [Rezin ilavesidir.]
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Rezin
HADİS:Dayım Ebu Bürde İbnu Niyar -beraberinde bir bayrak olduğu halde- bana uğradı. Kendisine nereye gideceğini sordum. "Resulullah (sav), bana babasının hanımıyla evlenen bir adamın kellesini getirmemi (ve malına da el koymamı) emretti, ona gidiyorum" diye cevap verdi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Bera İbnu`l-Azib
KAYNAK:Tirmizi, Ahkam 25, (1362); Ebu Davud, Hudud 27, (4466, 4457); Nesai, Nikah 58, (6,109-110); İbnu Mace, Hudud 35, (2607)
HADİS:Resulullah (sav) şöyle emretti: "Kim, nikahı haram olan bir akrabasına cinsi temasta bulunursa -veya şöyle demişti; kim haram yakını ile evlenirse- onu öldürün."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
HADİS:Bir adam, Resulullah (sav)`ın ümmü veledine temas etmekle itham edilmişti. Resulullah (sav), Hz. Ali (ra)`ye : "Git boynunu vur!" diye emretti. Hz. Ali, adama geldiği vakit, onu bir kuyunun içinde (yıkanıp) serinliyor buldu. "Çık dışarı!" diyerek elinden tutup kuyunun dışına çıkardı. Hz. Ali, adamın mecbub (burulmuş) ve tenasül organından mahrum olduğunu gördü. Artık ona dokunmayıp, durumu Hz. Peygamber (sav)`e haber verdi. Resulullah, onu, davranışı sebebiyle takdir etti. (Bir rivayette şu ziyade gelmiştir: "Resulullah (sav): "Şahid, gaibin görmediğini görür" buyurdu".)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Müslim, Tevbe 59, (2771)
HADİS:Bir adam Resulullah (sav)`a gelerek ismini de verdiği bir kadınla zina yaptığını itiraf etti. Resulullah (sav) kadına adam göndererek meseleyi sordurdu. Kadın, zina ettiğini inkar etti. Bunun üzerine, adama hadd celdesi tatbik etti, kadına dokunmadı.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Sehl İbnu Sa`d es-Saidi
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 31, (4466)
HADİS:Bekr İbnu Leys kabilesinden bir adam, Resulullah (sav)`a gelerek, bir kadınla (itiraf ederek) dört kere zina yaptığını söyledi. Resulullah (sav) ona yüz sopa vurulmasına hükmetti. Zira adam bekardı. Sonra, kadın aleyhine beyyine sordu. Kadın: "Ey Allah`ın Resulü! Vallahi yalan söylüyor" dedi, bunun üzerine, Resulullah (sav) , adamı iftira (kazf) haddine, yani seksen sopaya mahkum etti.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 31, (4467)
HADİS:Dayım Ebu Bürde İbnu Niyar -beraberinde bir bayrak olduğu halde- bana uğradı. Kendisine nereye gideceğini sordum. "Resulullah (sav), bana babasının hanımıyla evlenen bir adamın kellesini getirmemi (ve malına da el koymamı) emretti, ona gidiyorum" diye cevap verdi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Bera İbnu`l-Azib
KAYNAK:Tirmizi, Ahkam 25, (1362); Ebu Davud, Hudud 27, (4466, 4457); Nesai, Nikah 58, (6,109-110); İbnu Mace, Hudud 35, (2607)
HADİS:Resulullah (sav) şöyle emretti: "Kim, nikahı haram olan bir akrabasına cinsi temasta bulunursa -veya şöyle demişti; kim haram yakını ile evlenirse- onu öldürün."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
HADİS:Bir adam, Resulullah (sav)`ın ümmü veledine temas etmekle itham edilmişti. Resulullah (sav), Hz. Ali (ra)`ye : "Git boynunu vur!" diye emretti. Hz. Ali, adama geldiği vakit, onu bir kuyunun içinde (yıkanıp) serinliyor buldu. "Çık dışarı!" diyerek elinden tutup kuyunun dışına çıkardı. Hz. Ali, adamın mecbub (burulmuş) ve tenasül organından mahrum olduğunu gördü. Artık ona dokunmayıp, durumu Hz. Peygamber (sav)`e haber verdi. Resulullah, onu, davranışı sebebiyle takdir etti. (Bir rivayette şu ziyade gelmiştir: "Resulullah (sav): "Şahid, gaibin görmediğini görür" buyurdu".)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Müslim, Tevbe 59, (2771)
HADİS:Bir adam Resulullah (sav)`a gelerek ismini de verdiği bir kadınla zina yaptığını itiraf etti. Resulullah (sav) kadına adam göndererek meseleyi sordurdu. Kadın, zina ettiğini inkar etti. Bunun üzerine, adama hadd celdesi tatbik etti, kadına dokunmadı.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.Sehl İbnu Sa`d es-Saidi
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 31, (4466)
HADİS:Bekr İbnu Leys kabilesinden bir adam, Resulullah (sav)`a gelerek, bir kadınla (itiraf ederek) dört kere zina yaptığını söyledi. Resulullah (sav) ona yüz sopa vurulmasına hükmetti. Zira adam bekardı. Sonra, kadın aleyhine beyyine sordu. Kadın: "Ey Allah`ın Resulü! Vallahi yalan söylüyor" dedi, bunun üzerine, Resulullah (sav) , adamı iftira (kazf) haddine, yani seksen sopaya mahkum etti.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Zina Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 31, (4467)

HADİS:İbnu Ebi Evfa (ra)`ya: "Resulullah (sav) hiç recm tatbik etti mi?" diye sordum. Bana: "Evet!" cevabını verdi. Ben tekrar: "Nur süresinin nüzülünden önce mi, sonra mı?" diye sordum. "Bilmiyorum!" dedi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.Ebu İshak eş-Şeybani
KAYNAK:Buhari, Hudud, 21, 37; Müslim, Hudud 29, (1702)
HADİS:Hz. Ali (ra), kadını recmettiği zaman onu perşembe günü dövdü, cuma günü de recmetti. Ve şunu söyledi: "Ona Kitabullah(ın hükmü) ile celde, Resulullah (sav)`ın sünneti ile de recm tatbik ettim."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.Şa`bi
KAYNAK:Buhari, Hudud 21
HADİS:Yahudilerden bir kadınla bir erkek zina yaptılar. Birbirlerine: "Bizi şu peygambere götürün. Çünkü bir kısım hafifletmeler getiren bir peygamberdir. Bize recm dışında fetvalar verirse kabul eder, Allah indinde O`nun hükmünü kendimize delil kılarız ve: "Peygamberlerinden bir peygamberin bize verdiği fetvalarda amel ettik, hevamıza uymadık" deriz" dediler. Mescidde ashabıyla birlikte oturmakta olan Hz. Peygamber (sav)`a gelerek: "Ey Ebu`l-Kasım, zina yapan kadın ve erkek hakkında kanaatin nedir?" dediler. O, onlara tek kelime söylemeden Beyt-i Midraslarına geldi. Kapıda durarak: "Hz. Musa (a.s)`ya kitabı indiren Allah aşkına söyleyin, muhsan olan birisi zina yapacak olursa bunun Tevrat`taki hükmü nedir?" diye sordu. "Yüzü siyaha boyanır, eşek üzerine ters bindirilir ve dayak atılır." Hadiste geçen tecbiye: Zanileri, enseleri birbirine bakacak şekilde bir eşeğe bindirilip, bu halde sokaklarda dolaştırılmasıdır. Raivi devamla der ki: "Yahudilerden bir genç (bu cevaba katılmayıp) susmuştu. Resulullah (sav) onun suskunluğunu görünce sualinde ısrar etti. Bunun üzerine genç: "Madem ki sen bize Allah`ın adına yemin veriyorsun (gerçeği söyleyeceğim): "Biz Tevrat`ta recm emrini görüyoruz" dedi. Resulullah (sav): "Allah`ın emrini hafifletmenizin başlangıcı nasıl oldu?" diye sordu. (Genç) şu cevabı verdi: "Krallarımızdan birinin bir yakın akrabası zina yaptı. Kralımız, recmi ona tatbik etmedi. Sonra halka mensup bir aileden bir erkek zina yaptı. Bunu recmetmek istedi. Ancak adamın kavmi buna mani olup: "Sen yakınını getirip recmetmedikçe biz de adamımızın recmedilmesine müsaade etmeyeceğiz!" dediler. Bunun üzerine, aralarında şimdiki cezayı vermek üzere anlaşıp sulh yaptılar. (Bu açıklama üzerine) Resulullah (sav): "Ben Tevrat`taki ayetle hükmediyorum!" dedi ve onların recmedilmelerini emretti ve recmedildiler. Zühri (rh) der ki: "Bana ulaştığma göre şu ayet bunlar hakkında nazil olmuştur: "Şüphesiz ki Tevrat`ı biz indirdik. Ki onda bir hidayet, bir nur vardır. Kendisini (Allah`a) teslim etmiş olan (İsrail) peygamberleri, Yahudilere ait (davalarda) onunla hükmederlerdi..." (Maide 44). Resulullah (sav) onlardan biri idi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 26, (4450, 4451)
HADİS:Yahudiler, Resulullah (sav)`a gelip, kendilerinden bir erkekle kadının zina yaptığınısöylediler. Resulullah (sav) onlara: "Recm hakkında Tevrat`ta ne buluyorsunuz?" diye sordu. Onlar: "Teşhir edip rezil ederiz ve dayak atarız" dediler. Abdullah İbnu Selam (ra): "Yalan söylüyorsunuz. Zinanın Tevrat`taki cezası recmdir" dedi. Hemen Tevrat`ı getirip açtılar, içlerinden (Abdullah İbnu Surya adında) biri elini recm ayetinin üzerine koydu. Sonra, ayetten önceki kısımlardan okumaya başlayıp (kapadığı kısmı atlayarak arka kısmını okumaya devam etti. Abdullah İbnu Selam (ra) müdahale edip: "Kaldır elini!" dedi. Adam elini çekti, tam orada recm ayeti mevcut idi. Bunun üzerine: "Ey Muhammed, Abdullah doğru söyledi. Tevrat`ta recm ayeti mevcuttur!" dediler. Resulullah (sav) derhal o iki zaninin recmedilmesini emretti ve recmedildiler." İbnu Ömer (ra) der ki: "Erkeğin, atılan taşlara karşı korumak için, kadının üzerine eğildiğini gördüm."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.İbnu Ömer
KAYNAK:Buhari, Hudud 37, 24, Cenaiz 61, Menakıb 26, Tefsir, Al-i İmran 6, İ`tisam 16, Tevhid 51; Müslim, Hudud 26, (1699); Muvatta, Hudud 1, (2, 819); Tirmizi, Hudud 10; Ebu Davud, Hudud 26, (4446, 4449)
HADİS:İbnu Ebi Evfa (ra)`ya: "Resulullah (sav) hiç recm tatbik etti mi?" diye sordum. Bana: "Evet!" cevabını verdi. Ben tekrar: "Nur süresinin nüzülünden önce mi, sonra mı?" diye sordum. "Bilmiyorum!" dedi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.Ebu İshak eş-Şeybani
KAYNAK:Buhari, Hudud, 21, 37; Müslim, Hudud 29, (1702)
HADİS:Hz. Ali (ra), kadını recmettiği zaman onu perşembe günü dövdü, cuma günü de recmetti. Ve şunu söyledi: "Ona Kitabullah(ın hükmü) ile celde, Resulullah (sav)`ın sünneti ile de recm tatbik ettim."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.Şa`bi
KAYNAK:Buhari, Hudud 21
HADİS:Yahudilerden bir kadınla bir erkek zina yaptılar. Birbirlerine: "Bizi şu peygambere götürün. Çünkü bir kısım hafifletmeler getiren bir peygamberdir. Bize recm dışında fetvalar verirse kabul eder, Allah indinde O`nun hükmünü kendimize delil kılarız ve: "Peygamberlerinden bir peygamberin bize verdiği fetvalarda amel ettik, hevamıza uymadık" deriz" dediler. Mescidde ashabıyla birlikte oturmakta olan Hz. Peygamber (sav)`a gelerek: "Ey Ebu`l-Kasım, zina yapan kadın ve erkek hakkında kanaatin nedir?" dediler. O, onlara tek kelime söylemeden Beyt-i Midraslarına geldi. Kapıda durarak: "Hz. Musa (a.s)`ya kitabı indiren Allah aşkına söyleyin, muhsan olan birisi zina yapacak olursa bunun Tevrat`taki hükmü nedir?" diye sordu. "Yüzü siyaha boyanır, eşek üzerine ters bindirilir ve dayak atılır." Hadiste geçen tecbiye: Zanileri, enseleri birbirine bakacak şekilde bir eşeğe bindirilip, bu halde sokaklarda dolaştırılmasıdır. Raivi devamla der ki: "Yahudilerden bir genç (bu cevaba katılmayıp) susmuştu. Resulullah (sav) onun suskunluğunu görünce sualinde ısrar etti. Bunun üzerine genç: "Madem ki sen bize Allah`ın adına yemin veriyorsun (gerçeği söyleyeceğim): "Biz Tevrat`ta recm emrini görüyoruz" dedi. Resulullah (sav): "Allah`ın emrini hafifletmenizin başlangıcı nasıl oldu?" diye sordu. (Genç) şu cevabı verdi: "Krallarımızdan birinin bir yakın akrabası zina yaptı. Kralımız, recmi ona tatbik etmedi. Sonra halka mensup bir aileden bir erkek zina yaptı. Bunu recmetmek istedi. Ancak adamın kavmi buna mani olup: "Sen yakınını getirip recmetmedikçe biz de adamımızın recmedilmesine müsaade etmeyeceğiz!" dediler. Bunun üzerine, aralarında şimdiki cezayı vermek üzere anlaşıp sulh yaptılar. (Bu açıklama üzerine) Resulullah (sav): "Ben Tevrat`taki ayetle hükmediyorum!" dedi ve onların recmedilmelerini emretti ve recmedildiler. Zühri (rh) der ki: "Bana ulaştığma göre şu ayet bunlar hakkında nazil olmuştur: "Şüphesiz ki Tevrat`ı biz indirdik. Ki onda bir hidayet, bir nur vardır. Kendisini (Allah`a) teslim etmiş olan (İsrail) peygamberleri, Yahudilere ait (davalarda) onunla hükmederlerdi..." (Maide 44). Resulullah (sav) onlardan biri idi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 26, (4450, 4451)
HADİS:Yahudiler, Resulullah (sav)`a gelip, kendilerinden bir erkekle kadının zina yaptığınısöylediler. Resulullah (sav) onlara: "Recm hakkında Tevrat`ta ne buluyorsunuz?" diye sordu. Onlar: "Teşhir edip rezil ederiz ve dayak atarız" dediler. Abdullah İbnu Selam (ra): "Yalan söylüyorsunuz. Zinanın Tevrat`taki cezası recmdir" dedi. Hemen Tevrat`ı getirip açtılar, içlerinden (Abdullah İbnu Surya adında) biri elini recm ayetinin üzerine koydu. Sonra, ayetten önceki kısımlardan okumaya başlayıp (kapadığı kısmı atlayarak arka kısmını okumaya devam etti. Abdullah İbnu Selam (ra) müdahale edip: "Kaldır elini!" dedi. Adam elini çekti, tam orada recm ayeti mevcut idi. Bunun üzerine: "Ey Muhammed, Abdullah doğru söyledi. Tevrat`ta recm ayeti mevcuttur!" dediler. Resulullah (sav) derhal o iki zaninin recmedilmesini emretti ve recmedildiler." İbnu Ömer (ra) der ki: "Erkeğin, atılan taşlara karşı korumak için, kadının üzerine eğildiğini gördüm."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Hadd Tatbik Ettikleri Kimseler
RAVİ: Hz.İbnu Ömer
KAYNAK:Buhari, Hudud 37, 24, Cenaiz 61, Menakıb 26, Tefsir, Al-i İmran 6, İ`tisam 16, Tevhid 51; Müslim, Hudud 26, (1699); Muvatta, Hudud 1, (2, 819); Tirmizi, Hudud 10; Ebu Davud, Hudud 26, (4446, 4449)

HADİS:Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kimin Lüt kavminin sapık işini yaptığını görürseniz, faili de mefulü de öldürün." (Tirmizi, Ebu Hüreyre`nin de böyle bir rivayette bulunduğunu belirtir. Ebu Davud`da İbnu Abbas (ra)`tan yapılan bir rivayette: "Livata yaparken yakalanan bekar (yani muhsan olmayan kişi) de recmedilir" denmiştir)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Livata Ve Hayvana Temasın Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Hudud 24, (1456); Ebu Davud, Hudud 29, (4462, 4463)
HADİS:Resulullah (sav): "Kim bir hayvana temas öderse onu öldürün, hayvanı da beraber öldürün" buyurdu. İbnu Abbas`a: "Hayvanın günahı ne (o niçin öldürülsün?)" diye soruldu. Şu cevabı verdi: "(Bu hususta Resulullah`tan bir şey işitmedim). Tahminimce eti yenmesin veya ondan istifade edilmesin diyedir. Zira ona, bu muamele yapılmıştır." (Ebu Davud ve Tirmizi`de şu rivayet de gelmiştir: "Hayvana temas edene bir hadd takdir edilmemiştir.")
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Livata Ve Hayvana Temasın Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 30, (4464); Tirmizi, Hudud 23, (1454)
HADİS:Resulullah (sav): "Kim bir hayvana temas öderse onu öldürün, hayvanı da beraber öldürün" buyurdu. İbnu Abbas`a: "Hayvanın günahı ne (o niçin öldürülsün?)" diye soruldu. Şu cevabı verdi: "(Bu hususta Resulullah`tan bir şey işitmedim). Tahminimce eti yenmesin veya ondan istifade edilmesin diyedir. Zira ona, bu muamele yapılmıştır." (Ebu Davud ve Tirmizi`de şu rivayet de gelmiştir: "Hayvana temas edene bir hadd takdir edilmemiştir.")
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Livata Ve Hayvana Temasın Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 30, (4464); Tirmizi, Hudud 23, (1454)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kimin Lüt kavminin sapık işini yaptığını görürseniz, faili de mefulü de öldürün." (Tirmizi, Ebu Hüreyre`nin de böyle bir rivayette bulunduğunu belirtir. Ebu Davud`da İbnu Abbas (ra)`tan yapılan bir rivayette: "Livata yaparken yakalanan bekar (yani muhsan olmayan kişi) de recmedilir" denmiştir)
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Livata Ve Hayvana Temasın Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Hudud 24, (1456); Ebu Davud, Hudud 29, (4462, 4463)

HADİS:Maruz kaldığım iftiradan beni temize çıkaran vahiy indiği zaman, Resulullah (sav) minbere çıkıp, durumu hatırlattı ve ilgili ayeti (Nur 11-23) tilavet buyurdu. Minberden inince iki erkek ve bir kadına kazf haddi vurulmasını emretti. Ve derhal icra edildi. Burada hadd icra edilen şahıslar Hassan İbnu Sabit, Mistah İbnu Üsase ve Hamna Bintu Cahş (ra) idi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Kazf (İftira) Haddi
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 35, (4474, 4475)
HADİS:Ömer İbnu Abdilaziz (ra) iftira sebebiyle bir köleye seksen sopa vurdu. Ebu`z-Zinad der ki: "Bu hüküm hakkında, Abdullah İbnu Amir İbni Rebia`ya sordum. Bana şu cevabı verdi: "Ben, Osman İbnu Affan ve arkadan gelen diğer halifelerin zamanlarına yetiştim, hiç birisinin iftira sebebiyle köleye kırktan fazla vurduğunu görmedim!"
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Kazf (İftira) Haddi
RAVİ: Hz.Ebu`z-Zinad
KAYNAK:Muvatta, Hudud 17, (2,828)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Bir insan diğer bir insana: "Ey Yahudi" diye hitab edecek olursa ona yirmi sopa vurun. "Ey muhannes (kadınlaşmış)" diyecek olursa yine o kadar ceza verin. Nikahı haram olan birine, bunu bilerek muvakaa (aşk-ı memnu) yaparsa öldürün."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Kazf (İftira) Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Hudud 28, (1462)
HADİS:Maruz kaldığım iftiradan beni temize çıkaran vahiy indiği zaman, Resulullah (sav) minbere çıkıp, durumu hatırlattı ve ilgili ayeti (Nur 11-23) tilavet buyurdu. Minberden inince iki erkek ve bir kadına kazf haddi vurulmasını emretti. Ve derhal icra edildi. Burada hadd icra edilen şahıslar Hassan İbnu Sabit, Mistah İbnu Üsase ve Hamna Bintu Cahş (ra) idi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Kazf (İftira) Haddi
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 35, (4474, 4475)
HADİS:Ömer İbnu Abdilaziz (ra) iftira sebebiyle bir köleye seksen sopa vurdu. Ebu`z-Zinad der ki: "Bu hüküm hakkında, Abdullah İbnu Amir İbni Rebia`ya sordum. Bana şu cevabı verdi: "Ben, Osman İbnu Affan ve arkadan gelen diğer halifelerin zamanlarına yetiştim, hiç birisinin iftira sebebiyle köleye kırktan fazla vurduğunu görmedim!"
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Kazf (İftira) Haddi
RAVİ: Hz.Ebu`z-Zinad
KAYNAK:Muvatta, Hudud 17, (2,828)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Bir insan diğer bir insana: "Ey Yahudi" diye hitab edecek olursa ona yirmi sopa vurun. "Ey muhannes (kadınlaşmış)" diyecek olursa yine o kadar ceza verin. Nikahı haram olan birine, bunu bilerek muvakaa (aşk-ı memnu) yaparsa öldürün."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Kazf (İftira) Haddi
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Hudud 28, (1462)

HADİS:Resulullah (sav) zamanında, hırsızın eli, bir deri kalkanın değerinden daha düşük bir eşya için kesilmezdi. Kalkan, türs veya hacefe diye iki çeşitti, ikisinin de belli bir değeri vardı."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Buhari, Hudud 13; Müslim, Hudud 5, (1684); Muvatta, Hudud 24, (2, 832); Tirmizi, Hudud 16, (1445); Ebu Davud, Hudud 11, (4383); Nesai, Sarik 9, (8, 77-81)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Hurma özü için, ağacın başındaki meyve için, dağda otlayan (ağıla girmemiş) koyun için, ihanet edilen emanet için, yağmalanılan için, kapıp kaçırılan için el kesilmez."[Rezin ilavesidir.]
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Cabir İbnu Abdullah el-Ensari
KAYNAK:Rezin
HADİS:Resulullah (sav)`a bir hırsız getirilmişti. "Öldürün onu!" diye emretti. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam sadece çaldı" denildi. Bunun üzerine "Öyleyse (elini) kesin!" dedi ve derhal eli kesildi. Sonra aynı adam ikinci sefer getirildi. Yine: "Öldürün onu!" diye emretti. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam hırsızlık yaptı" dendi. Bunun üzerine "Öyleyse kesin!" dedi ve derhal (sol ayağı) kesildi. Sonra üçüncü sefer getirildi ve hırsızlık yaptığı söylendi. Hz. Peygamber: "Öldürün onu!" diye emretti. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam hırsızlık yaptı" denildi. Bunun üzerine: "(Sol elini) kesin!" diye emretti. Sonra aynı adamı dördüncü kere getirdiler. "Öldürün onu!" buyurdu. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam hırsızlık yaptı" dediler. Bunun üzerine "(Sağ ayağını da) kesin!" diye emir buyurdu. Aynı adam beşinci sefer getiririldi. Hz. Peygamber (sav): "Öldürün onu" diye emretti. Hz. Cabir (ra) der ki: "Adamı götürüp öldürdük. Sonra sürüyerek götürüp bir kuyuya attık. Üzerini de taşla doldurduk."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Cabir İbnu Abdullah el-Ensari
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 20, (4410); Nesai, Sarik 15, (890,91)
HADİS:Resullah (sav): "Köle hırsızlık yaparsa, onu bir mangıra da olsa satın gitsin" buyurdular."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 22, (4412); Nesai, Sarik 16, (8,91)
HADİS:(Yemenli) Kela` kabilesinden bir grubun malı çalındı. Bunlar, bir kısım dokumacıları itham ettiler. Dokumacıları alarak Hz. Peygamber (sav)`ın ashabından olan Nu`man İbnu Beşir`e getirdiler. Nu`man onları bir kaç gün hapsetti, sonra salıverdi. (Şikayetçiler), Nu`man`a gelip: "Sen onları dayaksız, azarsız salıverdin, olur mu?" dediler. Nu`man onlara: "Ne istiyorsunuz? Onları dövmemi istiyorsamz döverim. Malınız çıkarsa alırsınız. Ama dövdüğüm halde malınız çıkmazsa, onlara vurduğum kadar da size vururum" dedi. "Yani hükmün bu mu?" dediler. Nu`man (ra): "(Hayır bu benim değil), Allah ve Resulü`nün (sav) hükmüdür`" cevabını verdi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Ezher İbnu Abdillah el`Harazi
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 10, (4382); Nesai, Sarik 2, (8,66)
HADİS:(Bir gün) Resulullah (sav) beni çağırarak: "İnsanlara (kitleler halinde) ölüm gelip, ev, yani kabir köle mukabilinde temin edilince halin ne olacak?" buyurdu. Ben: "Allah ve Resulü bilir- veya Allah ve Resulü benim için neyi (uygun bulup) seçerlerse olur-" diye cevap verdim. Resulullah (sav): "Sana sabır tavsiye ederim -veya sabret-" buyurdu." Hammad der ki: "Nebbaşın (yani mezarları açarak kefenleri çalanların) eli kesilmelidir" diye hükmedenler bu hadisle amel ettiler. Çünkü, nebbaş ölünün evine girmiş olmaktadır".
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Ebu Zerr el-Gıffari
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 19 (4409)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Hurma özü için, ağacın başındaki meyve için, dağda otlayan (ağıla girmemiş) koyun için, ihanet edilen emanet için, yağmalanılan için, kapıp kaçırılan için el kesilmez."[Rezin ilavesidir.]
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Cabir İbnu Abdullah el-Ensari
KAYNAK:Rezin
HADİS:Resulullah (sav)`a bir hırsız getirilmişti. "Öldürün onu!" diye emretti. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam sadece çaldı" denildi. Bunun üzerine "Öyleyse (elini) kesin!" dedi ve derhal eli kesildi. Sonra aynı adam ikinci sefer getirildi. Yine: "Öldürün onu!" diye emretti. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam hırsızlık yaptı" dendi. Bunun üzerine "Öyleyse kesin!" dedi ve derhal (sol ayağı) kesildi. Sonra üçüncü sefer getirildi ve hırsızlık yaptığı söylendi. Hz. Peygamber: "Öldürün onu!" diye emretti. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam hırsızlık yaptı" denildi. Bunun üzerine: "(Sol elini) kesin!" diye emretti. Sonra aynı adamı dördüncü kere getirdiler. "Öldürün onu!" buyurdu. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü, bu adam hırsızlık yaptı" dediler. Bunun üzerine "(Sağ ayağını da) kesin!" diye emir buyurdu. Aynı adam beşinci sefer getiririldi. Hz. Peygamber (sav): "Öldürün onu" diye emretti. Hz. Cabir (ra) der ki: "Adamı götürüp öldürdük. Sonra sürüyerek götürüp bir kuyuya attık. Üzerini de taşla doldurduk."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Cabir İbnu Abdullah el-Ensari
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 20, (4410); Nesai, Sarik 15, (890,91)
HADİS:Resullah (sav): "Köle hırsızlık yaparsa, onu bir mangıra da olsa satın gitsin" buyurdular."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 22, (4412); Nesai, Sarik 16, (8,91)
HADİS:(Yemenli) Kela` kabilesinden bir grubun malı çalındı. Bunlar, bir kısım dokumacıları itham ettiler. Dokumacıları alarak Hz. Peygamber (sav)`ın ashabından olan Nu`man İbnu Beşir`e getirdiler. Nu`man onları bir kaç gün hapsetti, sonra salıverdi. (Şikayetçiler), Nu`man`a gelip: "Sen onları dayaksız, azarsız salıverdin, olur mu?" dediler. Nu`man onlara: "Ne istiyorsunuz? Onları dövmemi istiyorsamz döverim. Malınız çıkarsa alırsınız. Ama dövdüğüm halde malınız çıkmazsa, onlara vurduğum kadar da size vururum" dedi. "Yani hükmün bu mu?" dediler. Nu`man (ra): "(Hayır bu benim değil), Allah ve Resulü`nün (sav) hükmüdür`" cevabını verdi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Ezher İbnu Abdillah el`Harazi
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 10, (4382); Nesai, Sarik 2, (8,66)
HADİS:(Bir gün) Resulullah (sav) beni çağırarak: "İnsanlara (kitleler halinde) ölüm gelip, ev, yani kabir köle mukabilinde temin edilince halin ne olacak?" buyurdu. Ben: "Allah ve Resulü bilir- veya Allah ve Resulü benim için neyi (uygun bulup) seçerlerse olur-" diye cevap verdim. Resulullah (sav): "Sana sabır tavsiye ederim -veya sabret-" buyurdu." Hammad der ki: "Nebbaşın (yani mezarları açarak kefenleri çalanların) eli kesilmelidir" diye hükmedenler bu hadisle amel ettiler. Çünkü, nebbaş ölünün evine girmiş olmaktadır".
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Ebu Zerr el-Gıffari
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 19 (4409)
HADİS:Resulullah (sav) zamanında, hırsızın eli, bir deri kalkanın değerinden daha düşük bir eşya için kesilmezdi. Kalkan, türs veya hacefe diye iki çeşitti, ikisinin de belli bir değeri vardı."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Hadd-i Sirkat
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Buhari, Hudud 13; Müslim, Hudud 5, (1684); Muvatta, Hudud 24, (2, 832); Tirmizi, Hudud 16, (1445); Ebu Davud, Hudud 11, (4383); Nesai, Sarik 9, (8, 77-81)

HADİS:Hz. Ömer (ra), hamr için uygulanması gereken haddin miktarı hususunda (Ashabla) istişarede bulundu. Hz. Ali (ra): "Seksen sopa vurulmasını uygun görüyorum" dedi. "Çünkü kişi, içince sarhoş olur, sarhoş olunca hezeyana düşer (saçmalar), hezeyana düştü mü iftira atar. (İftiranın cezası ise 80 sopadır)." Böylece Hz. Ömer (ra) içki içenler için haddi 80 sopa takdir etti.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.Sevr İbnu Zeyd el-Dili
KAYNAK:Muvatta, Eşribe 2, (2, 842)
HADİS:Huneyn`de iken Hz. Peygamber (sav)`e şarap içen bir adam getirildi. Resulullah (sav) (tahkiren) yüzüne toprak saçtı. Sonra Ashab`a emretti, ayakkabılarıyla ve ellerinde bulunan (deynek, çubuk vs) başka şeylerle adama "Yeter, çekin ellerinizi deyinceye kadar vurdular. Resulullah (sav)`ın vefatından sonra Hz. Ebu Bekir (ra) de içki içenlere kırk darbe vurdurdu. Arkadan Hz. Ömer (ra) de halifeliğinin başlangıcında kırk sopa vurdurmaya devam etti. Ancak, hilafetinin sonunda (insanlar azıp fısk artınca) seksen sopa vurdurdu. Hz. Osman (ra) ise iki kere hadd uyguladı: Birini kırk, diğerini seksen yaptı. Hz. Osman`dan sonra Hz. Muaviye (ra) haddi seksende sabit kıldı.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.Abdurrahman İbnu Ezher
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 37, (4487,4488)
HADİS:İçki haddi için, Resulullah (sav) kırk, Hz. Ebu Bekir kırk, Hz. Ömer (ra) seksen sopa vurdular. Hepsi de sünnettir. (Bu bana daha hoş geliyor).
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.Ali
KAYNAK:Müslim, Hudud 38, (1702); Ebu Davud, Hudud 36, (4480, 4481)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim (ısrarla) içki içerse dördüncü sefere kadar kamçılayın, sonra (devam ederse) öldürün." (Ebu Davud`un, Kabisa İbnu Züeyb (ra)`den yaptığı bir rivayette şöyle denmiştir: "Resulullah (sav)`a şarap içmiş bir adam getirildi. Hemen celde yapıldı, sonra tekrar getirildi, yine celde yapıldı, sonra tekrar getirildi, yine celde yapıldı, sonra tekrar getirildi yine celde yapıldı ve öldürme kaldırıldı. Artık, ölüm cezası bir ruhsat olarak kaldırılmıştı.")
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.İbnu Ömer
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 37, (4482); Tirmizi, Hudud 15, (1444)
HADİS:Resulullah (sav) hamr hususunda kesin bir hadd takdir etmedi. Bir adam içmiş, sarhoş olmuştu. Caddede yalpa yaparken kendisine rastladı. Adamı hemen tutup Resulullah (sav)`a getirmek için harekete geçtiler. Adam, Abbas (ra)`nın evinin hizasına gelince boşanıp kaçtı ve Abbas`ın evine girerek ona iltica etti. Durum Resulullah (sav)`a anlatılmıştı. Güldü ve: "Yani o bunları (kaçma, girme ve iltica) yaptı mı?" dedi. Hakkında herhangi bir emir vermedi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud, 36 (4476)
HADİS:Hz. Ömer (ra), hamr için uygulanması gereken haddin miktarı hususunda (Ashabla) istişarede bulundu. Hz. Ali (ra): "Seksen sopa vurulmasını uygun görüyorum" dedi. "Çünkü kişi, içince sarhoş olur, sarhoş olunca hezeyana düşer (saçmalar), hezeyana düştü mü iftira atar. (İftiranın cezası ise 80 sopadır)." Böylece Hz. Ömer (ra) içki içenler için haddi 80 sopa takdir etti.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.Sevr İbnu Zeyd el-Dili
KAYNAK:Muvatta, Eşribe 2, (2, 842)
HADİS:Huneyn`de iken Hz. Peygamber (sav)`e şarap içen bir adam getirildi. Resulullah (sav) (tahkiren) yüzüne toprak saçtı. Sonra Ashab`a emretti, ayakkabılarıyla ve ellerinde bulunan (deynek, çubuk vs) başka şeylerle adama "Yeter, çekin ellerinizi deyinceye kadar vurdular. Resulullah (sav)`ın vefatından sonra Hz. Ebu Bekir (ra) de içki içenlere kırk darbe vurdurdu. Arkadan Hz. Ömer (ra) de halifeliğinin başlangıcında kırk sopa vurdurmaya devam etti. Ancak, hilafetinin sonunda (insanlar azıp fısk artınca) seksen sopa vurdurdu. Hz. Osman (ra) ise iki kere hadd uyguladı: Birini kırk, diğerini seksen yaptı. Hz. Osman`dan sonra Hz. Muaviye (ra) haddi seksende sabit kıldı.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.Abdurrahman İbnu Ezher
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 37, (4487,4488)
HADİS:İçki haddi için, Resulullah (sav) kırk, Hz. Ebu Bekir kırk, Hz. Ömer (ra) seksen sopa vurdular. Hepsi de sünnettir. (Bu bana daha hoş geliyor).
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.Ali
KAYNAK:Müslim, Hudud 38, (1702); Ebu Davud, Hudud 36, (4480, 4481)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim (ısrarla) içki içerse dördüncü sefere kadar kamçılayın, sonra (devam ederse) öldürün." (Ebu Davud`un, Kabisa İbnu Züeyb (ra)`den yaptığı bir rivayette şöyle denmiştir: "Resulullah (sav)`a şarap içmiş bir adam getirildi. Hemen celde yapıldı, sonra tekrar getirildi, yine celde yapıldı, sonra tekrar getirildi, yine celde yapıldı, sonra tekrar getirildi yine celde yapıldı ve öldürme kaldırıldı. Artık, ölüm cezası bir ruhsat olarak kaldırılmıştı.")
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.İbnu Ömer
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 37, (4482); Tirmizi, Hudud 15, (1444)
HADİS:Resulullah (sav) hamr hususunda kesin bir hadd takdir etmedi. Bir adam içmiş, sarhoş olmuştu. Caddede yalpa yaparken kendisine rastladı. Adamı hemen tutup Resulullah (sav)`a getirmek için harekete geçtiler. Adam, Abbas (ra)`nın evinin hizasına gelince boşanıp kaçtı ve Abbas`ın evine girerek ona iltica etti. Durum Resulullah (sav)`a anlatılmıştı. Güldü ve: "Yani o bunları (kaçma, girme ve iltica) yaptı mı?" dedi. Hakkında herhangi bir emir vermedi.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddü`l Hamr
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud, 36 (4476)

HADİS:Anlattığına göre, hırsızı yakalayıp sultana götürmekte olan bir adama rastlar. Zübeyr adamı salıvermesi için lehinde şefaatte bulunur. Adam: "Hayır, sultana ulaştırıncaya kadar onu salmam" der. Zübeyr (ra) şu açıklamayı yapar: "Şefaat, sultana ulaşmadan önce caizdir. Sultana ulaştı mı, ondan sonra şefaat yapan da, şefaati kabul eden de mel`undur."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Zübeyr İbnu`l-Avvam
KAYNAK:Muvatta, Hudud 29, (2, 835)
HADİS:Mescide uyumak üzere ridasını yastık yaparak uzanmıştı. Uyurken bir hırsız gelip ridasını aldı. Ama Saffan (uyanarak) hırsızı yakaladı, doğru Hz. Peygamber (sav)`e götürdü. Resulullah (sav) derhal elinin kesilmesini emretti. Saffan: "Ey Allah`ın Resulü, ben bunu istememiştim, ridam ona sadaka olsun!" dedi. Resulullah (sav): "Onu bana getirmezden önce niye yapmadın?" diyerek, teklifi reddetti."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Saffan İbnu Ümeyye
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 14, (4394); Nesai, Sarik 4, (8, 68); Muvatta, Hudud 28, (2, 834)
HADİS:Resulullah (sav) dedi ki: "Elinizden geldikçe hadd cezalarını Müslümanlardan defedin. (Muteber) bir özrü varsa hemen salıverin. Zira imamın yanlışlıkla affetmesi yanlışlıkla ceza vermesinden daha hayırlıdır."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Tirmizi, Hudud 2, (1424)
HADİS:Eşlem kabilesinden Hezzal denen bir adam, bir başkasını Resulullah (sav)`a zina isnad ederek şikayet etti. Bu hadise: "Namuslu ve hür kadınlara (zina isnadıyla) iftira atan, sonra (bu babda) dört şahit getirmeyen kimselerin her birine de seksen deynek vurun." (Nur 4) ayetinin nüzülündan önce idi. Resulullah (sav) adama: "Ey Hezzal, onu ridan ile örtseydin, senin için daha hayırlı idi" dedi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.İbnu`l-Müseyyeb
KAYNAK:Muvatta, Hudud 3, (2, 821); Ebu Davud, Hudud 6, (4377)
HADİS:Resulullah (sav): "Allah`ın haddlerinden bir hadd olmadıkça hiç kimse on kırbaçtan fazla dayağa mahkum edilemez" buyurdu.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Hani` İbnu Niyar
KAYNAK:Buhari, Hudud 42; Müslim, Hudud 40, (1708); Ebu Davud, Hudud 39, (4491); İbnu Mace, Hudud 32, (2601)
HADİS:Anlattığına göre, hırsızı yakalayıp sultana götürmekte olan bir adama rastlar. Zübeyr adamı salıvermesi için lehinde şefaatte bulunur. Adam: "Hayır, sultana ulaştırıncaya kadar onu salmam" der. Zübeyr (ra) şu açıklamayı yapar: "Şefaat, sultana ulaşmadan önce caizdir. Sultana ulaştı mı, ondan sonra şefaat yapan da, şefaati kabul eden de mel`undur."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Zübeyr İbnu`l-Avvam
KAYNAK:Muvatta, Hudud 29, (2, 835)
HADİS:Mescide uyumak üzere ridasını yastık yaparak uzanmıştı. Uyurken bir hırsız gelip ridasını aldı. Ama Saffan (uyanarak) hırsızı yakaladı, doğru Hz. Peygamber (sav)`e götürdü. Resulullah (sav) derhal elinin kesilmesini emretti. Saffan: "Ey Allah`ın Resulü, ben bunu istememiştim, ridam ona sadaka olsun!" dedi. Resulullah (sav): "Onu bana getirmezden önce niye yapmadın?" diyerek, teklifi reddetti."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Saffan İbnu Ümeyye
KAYNAK:Ebu Davud, Hudud 14, (4394); Nesai, Sarik 4, (8, 68); Muvatta, Hudud 28, (2, 834)
HADİS:Resulullah (sav) dedi ki: "Elinizden geldikçe hadd cezalarını Müslümanlardan defedin. (Muteber) bir özrü varsa hemen salıverin. Zira imamın yanlışlıkla affetmesi yanlışlıkla ceza vermesinden daha hayırlıdır."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Tirmizi, Hudud 2, (1424)
HADİS:Eşlem kabilesinden Hezzal denen bir adam, bir başkasını Resulullah (sav)`a zina isnad ederek şikayet etti. Bu hadise: "Namuslu ve hür kadınlara (zina isnadıyla) iftira atan, sonra (bu babda) dört şahit getirmeyen kimselerin her birine de seksen deynek vurun." (Nur 4) ayetinin nüzülündan önce idi. Resulullah (sav) adama: "Ey Hezzal, onu ridan ile örtseydin, senin için daha hayırlı idi" dedi."
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.İbnu`l-Müseyyeb
KAYNAK:Muvatta, Hudud 3, (2, 821); Ebu Davud, Hudud 6, (4377)
HADİS:Resulullah (sav): "Allah`ın haddlerinden bir hadd olmadıkça hiç kimse on kırbaçtan fazla dayağa mahkum edilemez" buyurdu.
FASIL:HUDUD BÖLÜMÜ
KONU:Haddlerde Şefaat Ve Müsamaha Hakkında
RAVİ: Hz.Hani` İbnu Niyar
KAYNAK:Buhari, Hudud 42; Müslim, Hudud 40, (1708); Ebu Davud, Hudud 39, (4491); İbnu Mace, Hudud 32, (2601)