Kütüb-i Sitte | TIBB VE RUKYE


HADİS: Resulullah (sav) buyurdular ki: "Allah Teala Hazretleri hastalığı da ilacı da indirmiştir. Ve her hastalığa bir ilaç varetmiştir. Öyleyse tedavi olun. Ancak haram olan şeyle tedavi olmayın."
FASIL: TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU: Tedavinin Cevazı
RAVİ: Hz. Ebu`d Derda
KAYNAK: Ebu Davud, Tıbb 11, (3874)
HADİS: Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur: "Şafi-i Kerim Allah Teala Hazretleri, her ne hastalık indirmişse onun devasını da indirmiştir." (Ebu Davud ve Tirmizi`de şu ziyade var: "Tek bir hastalığın ilacı yoktur" dedi. Kendisine: "O hangi hastalıktır?" diye soruldu da: "İhtiyarlık!" cevabını verdi.")
FASIL: TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU: Tedavinin Cevazı
RAVİ: Hz. Ebu Hüreyre
KAYNAK: Buhari, Tıbb 1, Ebu Davud, Tıbb 1, (3855); Tirmizi, Tıbb 2, (2039); İbnu Mace, Tıbb 1, (3436)
HADİS: Resulullah (sav) buyurdular ki: "Her hastalığın bir devası vardır. Hastalığın ilacına rastlanırsa Allah Teala`nın izniyle hastalıktan şifa bulur."
FASIL: TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU: Tedavinin Cevazı
RAVİ: Hz. Cabir İbnu Abdullah el-Ensari

HADİS: Resulullah (sav) buyurdular ki: "Hastalarınızı yeyip içmeye zorlamayın. Zira Allah Teala Hazretleri onlara yedirir içirir."
FASIL: TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU: Tedavinin Mekruhluğu
RAVİ: Hz. Ukbe İbnu Amir
KAYNAK: Tirmizi, Tıbb 4, (2041); İbnu Mace, Tıbb 4, (3444)
HADİS: Resulullah (sav)`a hastalığı sırasında ağzından ilaç içirdik. Bize içirmememizi işaret etti. Ancak biz (itirazını) hastalarda ilaca karşı görülen nefret (diye) değerlendirmiş (ve içirmiştik). Kendine gelince: "Bana ilaç vermeyin demedim mi?" diye bizi payladı. Biz, davranışımızın sebebini: "(Herhalde) hastaların ilaca gösterdikleri nefret olarak değerlendirdik" diye açıkladık. (Resulullah, buna rağmen öfke izhar edip, herkesi cezalandırmak üzere): "İlaçtan içmedik kimse kalmayacak!" emretti ve: "Abbas hariç hepinizi göreceğim, zira o (bana zorla ilaç içirirken) yanınızda değildi" buyurdu.
FASIL: TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU: Tedavinin Mekruhluğu
RAVİ: Hz. Aişe
KAYNAK: Buhari, Tıbb 21, Meğazi 83; Müslim, Selam 83, (2213)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki "Benim tiryak içmem, temime (muska) takınmam, içimden gelen şiiri okumam aldırmazlık olur."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Tedavinin Mekruhluğu
RAVİ: Hz.Abdullah İbnu Amr İbni`l-As
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 10, (3869)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim vücudunu dağlatır veya rukye yaptırırsa tevekkülü terketmiş olur."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Tedavinin Mekruhluğu
RAVİ: Hz.Mugire İbnu Şu`be
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 14, (2056); İbnu Mace, Tıbb 23, (3489)

HADİS:Bir adam Resulullah (sav)`a gelerek: "Kardeşim ishal oldu (ne yapayım?)" diye sordu. Aleyhissalatu vesselam: "Ona bal (şerbeti) içir!" ferman buyurdu. Adam içirdi. Bilahare aynı şahıs tekrar gelip: "Ben bal (şerbeti) içirdim. Ancak, bu onun ishalini artırmadan başka bir şeye yaramadı" dedi. (Adamın bu gidip gelmeleri) üç kere tekrar etti, Sonunda Aleyhissalatu vesselam: "Allah doğru söyledi. Kardeşinin karnı yalan söyledi (hata etti)" buyurdu. Sonra bir kere daha içirdi. Bu sefer kardeşi iyileşti.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ebu Sa`id el-Hudri
KAYNAK:Buhari, Tıbb 4, 24; Müslim, Selam 91, (2217); Tirmizi, Tıbb 31, (2083)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "ölüm dışında hiçbir hastalık yoktur ki çörek otunda onun için bir deva bulunmasın."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Buhari, Tıbb 7; Müslim, Selam 89, (2215); Tirmizi, Tıbb 5, (2042), 22, (2071)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Kim her sabah acve hurmasından yedi tane yerse o gün geceye kadar ona ne zehir ne de sihir zarar verir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Şad İbnu Ebi Vakkas
KAYNAK:Buhari, Tıbb 52, 56, Et`ime 43; Müslim, Eşribe 154, (2047); Ebu Davud, Tıbb 12, (3875, 3876)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "(Medine`nin Necd cihetinde yer alan) Aliye acvesinde şifa vardır. O sabahın ilk vaktinde (yenirse) panzehirdir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Müslim, Eşribe 156, (2048)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Mantar kudret helvası cinsindendir. Suyu göze şifalıdır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Said İbnu Zeyd
KAYNAK:Buhari, Tıbb 20, Tefsir, Bakara 3; Müslim, Eşribe 157, (2049); Tirmizi, Tıbb 22, (2068)
HADİS:Halk: "Mantar toprağın çiçek hastalığıdır" demiştir. Resulullah (sav) şöyle söylediler: "Mantar (Allah`ın Beni İsrail`e in`am ettiği kudret helvası denen) menn`dendir. Suyu göz için şifadır, Acve (denen hurma cinsi) cennettendir ve zehire karşı şifadır." Ebu Hüreyre ilave eder: "Ben üç veya beş veya yedi mantar aldım, onları sıkıp suyunu bir şişeye koydum. Gözü hasta olan bir cariyeme tatbik ettim. İyileşti."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 22, (2068, 2069, 2070)
HADİS:Resulullah (sav)`ın zevcelerinden birine hizmet eden Selma adında bir kadın anlatıyor: "Resulullah (sav)`a bir yara veya bir bere gelecek olsa, bana emrederdi, onun üzerine kına koyardım.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Selman`ı Farisi
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 13, (2055)
HADİS:Resulullah (sav) bana: "Ne ile (barsaklarını) yumuşatıyorsun?" diye sordu. Ben: "Şübrüm ile!" dedim. "Hararet de hararet!" buyurdu. Bunun üzerine ben, sonra sena otunu müshil olarak kullandım. Resulullah (sav) (bunu öğrenince): "Eğer ölüme karşı şifa taşıyan bir şey olsaydı bu, mutlaka sena`da olurdu" buyurdu.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Esma Bintu Ümeys
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 30, (2082)
HADİS:Ben küçük bir oğlumla birlikte Resulullah (sav)`ın huzuruna girdim. (O sırada boğazındaki hastalığı sebebiyle çocuğa (i`lak denen) tedavi uygulamıştım. "Çocuklarınızın boğaz hastalığını niye i`lak usulüyle (elle sıkarak) tedavi ediyorsunuz? Size şu ud-u Hindi`yi (Kust-u Hindi) tavsiye ederim. Zira onda yedi türlü şifa vardır. Zatü`l`cenb`in ilacı ondadır. Boğaz hastalığına karşı burna damlatılır. Zatü`l-cenb`e karşı ağızdan verilir." Zühri merhum der ki: "(Resulullah) bize (ilacın fayda vereceği) iki şeyi açıkladı, ama beşini açıklamadı."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ümmü Kays Bintu Mihsan
KAYNAK:Buhari, Tıbb 10, 21, 26; Müslim, Selam 139, (1214); Ebu Davud, Tıbb 13, (3877)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "İsmid`i kullanmaya devam edin. Zira o, sürmelerinizin en hayırlısıdır. Görmeyi parlatır, saçı bitirir." Resulullah (sav) sürme çekince önce üç kere sağ gözüne çekerdi, onunla başlar, onunla bitirirdi. Sol gözüne de iki kere çekerdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Libas 23, (1757), Tıbb 9, (2049); Nesai, Zinet 28, (8, 150); İbnu Mace, Tıbb 25, (3497); Ebu Davud, Libas 16, (4061)
HADİS:Bir başka rivayette şöyle gelmiştir: "Resulullah (sav)`ın bir sürmedanı vardı. Her gece şu gözüne üç, öbür gözüne de üç kere sürme çekerdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Libas 23, (1757), Tıbb 9, (2049); Nesai, Zinet 28, (8, 150); İbnu Mace, Tıbb 25, (3497); Ebu Davud, Libas 16, (4061)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Hararet, cehennemden bir kabarmadır. Hararetinizi (soğuk) su ile soğutunuz."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Rafi İbnu Hadic
KAYNAK:Buhari, Tıbb 28, Bed`ü`l-Halk 10; Müslim, Selam 83, (2212); Tirmizi, Tıbb 25, (2074)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Size humma isabet ederse, humma ateşten bir parça olduğu için, derhal su ile söndürsün. (Şöyle ki): Akmakta olan bir nehrin içine girsin. Akıntıyı karşısına alıp dursun ve sabah namazından sonra ve güneşin doğuşundan önce şu duayı yapsın: "Allah`ın adıyla! Ey Allah`ım, kuluna şifa ver ve Resulun Hz. Muhammed`in sözünü doğrula!" Nehre üç gün, üç kere bansın. Üçte şifa bulamazsa, beş, yedi, dokuz (gün)e kadar çıksın. Zira humma Allah`ın izniyle dokuz (gün)ü tecavüz etmez (şifa hasıl olur)."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Sevban
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 33, (2084)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Cibril aleyhisselam bana, bir ilaç öğretti. Bu bütün hastalıklara devadır. Ayrıca dedi ki: "Ben bu ilacı Levh-i Mahfuz`dan istinsah edip yazdım." (İlacı şöyle tarif etti): "Dam üzerinden akmayan yağmur suyundan temiz bir kaba alırsın, Üzerine Fatiha suresini yetmiş kere okursun. Bir o kadar da Ayetü`l-Kürsi`yi, bir o kadar da İhlas suresini, bir o kadar Kul euzu bi-Rabbi`l-Felak`ı, bir o kadar Kul euzu bi Rabbi`n`Nas`ı, La-ilahe illallahü vahdehu la şerike leh. Lehül mülkü ve Lehül hamdü yuhyi ve yümit ve hüve hayyun id yematu bi-yedikel hayr ve hüve ala külli şey`in kadir`i okur. Sonra yedi gün oruç tutar ve her gün bu su ile orucunu açar." Rezin ilavesidir. Kaynağı bulunamamıştır. Cami`u`l-Usül muhakkiki Abdulkadir el-Amavud: "Zayıflık veya mevzuluk alameti gözükmektedir" der.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Ömer
KAYNAK:Rezin
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Telbine (denen sütlü çorba) hastanın kalbini dinlendirir, hüznün bir kısmını götürür."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Buhari, Tıbb 8, Et`ime 24; Müslim, Selam 90, (2216)
HADİS:Resulullah (sav), aile halkından birine humma (rahatsızlığı) gelince hamurdan çorba yapılmasını emrederdi ve çorba yapılırdı. Sonra hastalara emrederdi ve onlar da ondan ağır ağır içerlerdi. Resulullah (sav) derdi ki: "Çorba hüzünlü kimsenin kalbini takviye eder, hastanın kalbinden elemi çıkarır, tıpkı birinizin, su ile yüzünden kiri çıkarması gibi."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 3, (2040)
HADİS:Ureyne kabilesinden bir grup insan Medine`ye gelmişti. Burası sıhhatlerine iyi gelmedi, hastalandılar. Resulullah (sav) da onları sadaka develerinin bulunduğu yere gönderdi ve: "Sütlerinden ve bevillerinden için!" emir buyurdu. Onlarda içtiler ve iyileştiler.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 6, (2043)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Şifa üç şeydedir: * Bal şerbeti. * Kan aldırma, * Ateşle dağlama. Ancak ümmetimi dağlamaktan menediyorum." Bir rivayette: "Balda, hacamat olmada şifa vardır" demiştir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Tıbb 3
HADİS:Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kendisiyle tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı sa`üt (burun damlası), hacamat (kan aldırma), ledüd (ağızdan damlatma) ve meşiyy (müshil içme)dir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 9, (2048,2049)
HADİS:Resulullah (sav), zatülcenb hastalığının tedavisinde zeytinyağı ve vers`i methederdi." Katade der ki: "Zeytinyağı ağzın, hastalık hissedilen tarafından içirilirdi." Bir rivayette: "Resulullah (sav) bize, zatü`l cenbten kustu`l-bahri ve zeytinyağı ile tedavi olmamızı emrederdi" denmiştir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Zeyd İbnu Erkam
KAYNAK:Tirmizi, Tibb 25, (2079, 2080); İbnu Mace, Tıbb 17, (3467)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "İki şeyde ne çok şifa vardır: Sabır ve süffa." [Rezin tahric etmiştir.]
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Rezin
HADİS:Resulullah (sav) hacamat oldu ve hacamatı yapan doktora ücretini ödedi ve ayrıca burun damlası da kullandı.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Tıbb 9; Müslim, Selam 76, (1202); Ebu Davud, Tıbb 8, (3867); Tirmizi, Tıbb 9, (2048)
HADİS:Beraberinde Ali (ra) olduğu halde Resulullah (sav) yanıma girdi. Ali bu sırada (geçirdiği bir hastalığın) nekahet devresinde idi. Evimizde busr (hurma çağlası) salkımları asılı idi. Resulullah (sav) ondan yemeye başladı. Ali de yemek üzere kalktı. Resulullah (sav) Ali`ye yönelerek: "Ağır ol, ağır ol! Sen daha nekahet dönemindesin!" dedi ve Ali bırakıncaya kadar tekrarladık. Ümmül-Münzir, anlatmaya devam ederek: "Ben arpa ve çöğender otundan yemek pişirip getirdim. Resulullah (sav): "Ey Ali," buyurdular, "bundan al, bu sana daha faydalı!"
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ümmü`l-Münzir Bintu Kays
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 2, (3856); Tirmizi, Tıbb 1, (2038)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdu ki: "Kendisiyle tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı sa`üt (burun damlası), hacamat (kan aldırma), ledüd (ağızdan damlatma) ve meşiyy (müshil içme)dir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 9, (2048,2049)
HADİS:Resulullah (sav), zatülcenb hastalığının tedavisinde zeytinyağı ve vers`i methederdi." Katade der ki: "Zeytinyağı ağzın, hastalık hissedilen tarafından içirilirdi." Bir rivayette: "Resulullah (sav) bize, zatü`l cenbten kustu`l-bahri ve zeytinyağı ile tedavi olmamızı emrederdi" denmiştir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Zeyd İbnu Erkam
KAYNAK:Tirmizi, Tibb 25, (2079, 2080); İbnu Mace, Tıbb 17, (3467)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "İki şeyde ne çok şifa vardır: Sabır ve süffa." [Rezin tahric etmiştir.]
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Rezin
HADİS:Resulullah (sav) hacamat oldu ve hacamatı yapan doktora ücretini ödedi ve ayrıca burun damlası da kullandı.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Tıbb 9; Müslim, Selam 76, (1202); Ebu Davud, Tıbb 8, (3867); Tirmizi, Tıbb 9, (2048)
HADİS:Beraberinde Ali (ra) olduğu halde Resulullah (sav) yanıma girdi. Ali bu sırada (geçirdiği bir hastalığın) nekahet devresinde idi. Evimizde busr (hurma çağlası) salkımları asılı idi. Resulullah (sav) ondan yemeye başladı. Ali de yemek üzere kalktı. Resulullah (sav) Ali`ye yönelerek: "Ağır ol, ağır ol! Sen daha nekahet dönemindesin!" dedi ve Ali bırakıncaya kadar tekrarladık. Ümmül-Münzir, anlatmaya devam ederek: "Ben arpa ve çöğender otundan yemek pişirip getirdim. Resulullah (sav): "Ey Ali," buyurdular, "bundan al, bu sana daha faydalı!"
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ümmü`l-Münzir Bintu Kays
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 2, (3856); Tirmizi, Tıbb 1, (2038)
HADİS:Resulullah (sav)`a boynunun iki tarafındaki damarlar ile iki omuzun ortasındaki damardan hacamat olurdu.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 4, (3860); Tirmizi, Tıbb 12, (2052); İbnu Mace, Tıbb 21, (3483)
HADİS:Tirmizi şu ziyadede bulunur: "Resulullah (sav) ayın onyedisinde, ondokuzunda ve yirmi birinde hacamat olurdu."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 12, (2052)
HADİS:Resulullah (sav) hacamat olur, kimseye ücretinde zülmetmezdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
KAYNAK:Buhari, İcare 18; Müslim, Selam 77 (1577)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Haccam ne iyi kuldur; (fazla) kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır." İbnu Abbas der ki: "Resulullah (sav) Mi`rac gecesinde, meleklerden mürekkep bir cemaate her uğrayışında; "Hacamat olmaya devam et! Ümmetine de hacamat olmalarını emret!" derlerdi."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 12, (2054)
HADİS:Kendisinden anlatıldığına göre, bu muhterem sahabi, ailesini salı günü hacamat olmaktan men ederdi. Derdi ki: "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Salı günü kan günüdür. O günde bir saat vardır, kan durmaz."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ebu Bekre Nufey`u`bnu`l-Haris es-Sakafi
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 5, (3862)
HADİS:Resulullah (sav)`a boynunun iki tarafındaki damarlar ile iki omuzun ortasındaki damardan hacamat olurdu.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 4, (3860); Tirmizi, Tıbb 12, (2052); İbnu Mace, Tıbb 21, (3483)
HADİS:Tirmizi şu ziyadede bulunur: "Resulullah (sav) ayın onyedisinde, ondokuzunda ve yirmi birinde hacamat olurdu."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 12, (2052)
HADİS:Resulullah (sav) hacamat olur, kimseye ücretinde zülmetmezdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
KAYNAK:Buhari, İcare 18; Müslim, Selam 77 (1577)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Haccam ne iyi kuldur; (fazla) kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır." İbnu Abbas der ki: "Resulullah (sav) Mi`rac gecesinde, meleklerden mürekkep bir cemaate her uğrayışında; "Hacamat olmaya devam et! Ümmetine de hacamat olmalarını emret!" derlerdi."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 12, (2054)
HADİS:Kendisinden anlatıldığına göre, bu muhterem sahabi, ailesini salı günü hacamat olmaktan men ederdi. Derdi ki: "Resulullah (sav) buyurdular ki: "Salı günü kan günüdür. O günde bir saat vardır, kan durmaz."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Resulullah (sav)`ın Vasfettiği İlaçlar
RAVİ: Hz.Ebu Bekre Nufey`u`bnu`l-Haris es-Sakafi
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 5, (3862)

HADİS:Resulullah (sav) bize, zehire karşı, göz değmesine karşı, nemle kurduna karşı rukye yapmamıza ruhsat tanıdı.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Müslim, Selam 58, (2196); Ebu Davud, Tıbb 18, (3889); Tirmizi, Tıbb 15, (2057)
HADİS:Ebu Davud`un bir diğer rivayetinde: "Rukye sadece göz değmesine veya zehire veya kesilmeyen kana karşı yapılır" denmiştir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
KAYNAK:Ebu Davud, 18, (3889)
HADİS:Ebu Davud`un Sehl İbnu Huneyf`ten yaptığı bir diğer rivayetinde: "Rukye sadece nefse (insana değen gözden), veya zehire veya sokmaya karşı vardır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Sehl İbnu Huneyf
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 18, (3888)
HADİS:Resulullah (sav), hummaya ve bütün ağrılara karşı şu duayı okumamızı öğretmişti: "Bismillahi`l-Kebiri eüzü billahi`l-Azimi min külli ırkın na`arın ve min şerri harri`n nar." "Ulu Allah`ın adıyla, kanla kabaran her bir damardan ve ateş hararetinin şerrinden büyük Allah`a sığınırım."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 26, (2076)
HADİS:Resulullah (sav) bir hastaya geldiği veya kendisine bir hasta getirildiği zaman şu duayı okurdu: "Ey insanların Rabbi, acıyı gider, şifa ver, sen Şafisin. Senin şifandan başka şifa yoktur. Senden hiçbir hastalığı hariç tutmayan şifa istiyoruz."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Ali
KAYNAK:Tirmizi, Daavat 122, (3560); Buhari, Marda 20, Tıbb 39 [rivayet Buhari`de Hz. Aişe`den gelmiştir]
HADİS:Resulullah (sav) bize, zehire karşı, göz değmesine karşı, nemle kurduna karşı rukye yapmamıza ruhsat tanıdı.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Enes
KAYNAK:Müslim, Selam 58, (2196); Ebu Davud, Tıbb 18, (3889); Tirmizi, Tıbb 15, (2057)
HADİS:Ebu Davud`un bir diğer rivayetinde: "Rukye sadece göz değmesine veya zehire veya kesilmeyen kana karşı yapılır" denmiştir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
KAYNAK:Ebu Davud, 18, (3889)
HADİS:Ebu Davud`un Sehl İbnu Huneyf`ten yaptığı bir diğer rivayetinde: "Rukye sadece nefse (insana değen gözden), veya zehire veya sokmaya karşı vardır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Sehl İbnu Huneyf
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 18, (3888)
HADİS:Resulullah (sav), hummaya ve bütün ağrılara karşı şu duayı okumamızı öğretmişti: "Bismillahi`l-Kebiri eüzü billahi`l-Azimi min külli ırkın na`arın ve min şerri harri`n nar." "Ulu Allah`ın adıyla, kanla kabaran her bir damardan ve ateş hararetinin şerrinden büyük Allah`a sığınırım."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 26, (2076)
HADİS:Resulullah (sav) bir hastaya geldiği veya kendisine bir hasta getirildiği zaman şu duayı okurdu: "Ey insanların Rabbi, acıyı gider, şifa ver, sen Şafisin. Senin şifandan başka şifa yoktur. Senden hiçbir hastalığı hariç tutmayan şifa istiyoruz."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Ali
KAYNAK:Tirmizi, Daavat 122, (3560); Buhari, Marda 20, Tıbb 39 [rivayet Buhari`de Hz. Aişe`den gelmiştir]
HADİS:Biz [Resulullah (sav)`ın çıkardığı askeri] bir seferdeydik. Bir yerde konakladık. Yanımıza bir cariye gelip: "Obamızın efendisi Selim`i bir zehirli soktu. Onunla meşgul olacak erkekler de şu anda yoklar. Sizde rukye yapan biri var mı?" dedi. Bunun üzerine bizden rukye hususunda maharetini bilmediğimiz bir adam kalkıp onunla gitti ve adama okuyuverdi. Adam iyileşti. Kendisine otuz koyun verdiler. Bize sütünden içirdi. Ona: "Yahu sen rukye bilir miydin?" dedik. "Hayır, ben sadece Fatiha okuyarak rukye yaptım" dedi. Biz kendisine "Resulullah (sav)`a sormadan (bu verdiklerine) dokunma!" dedik. Medine`ye gelince, durumu ona söyledik. Aleyhissalatu vesselam "Fatiha`nın rukye olduğunu (tedavi maksadıyla okunacağını) sana kim söyledi? (verdikleri koyunları paylaşın, bana da bir hisse ayırın) buyurdular.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Ebu Said
KAYNAK:Buhari, Tıbb 39, 33, Icare 16, Fedailu`l-Kur`an 9; Müslim, Selam 66, (2201); Ebu Davud, Tıbb 19, (3900); Tirmizi, Tıbb 20, (2064,2065)
HADİS:Biz [Resulullah (sav)`ın çıkardığı askeri] bir seferdeydik. Bir yerde konakladık. Yanımıza bir cariye gelip: "Obamızın efendisi Selim`i bir zehirli soktu. Onunla meşgul olacak erkekler de şu anda yoklar. Sizde rukye yapan biri var mı?" dedi. Bunun üzerine bizden rukye hususunda maharetini bilmediğimiz bir adam kalkıp onunla gitti ve adama okuyuverdi. Adam iyileşti. Kendisine otuz koyun verdiler. Bize sütünden içirdi. Ona: "Yahu sen rukye bilir miydin?" dedik. "Hayır, ben sadece Fatiha okuyarak rukye yaptım" dedi. Biz kendisine "Resulullah (sav)`a sormadan (bu verdiklerine) dokunma!" dedik. Medine`ye gelince, durumu ona söyledik. Aleyhissalatu vesselam "Fatiha`nın rukye olduğunu (tedavi maksadıyla okunacağını) sana kim söyledi? (verdikleri koyunları paylaşın, bana da bir hisse ayırın) buyurdular.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukye Ve Temimlerin (Muskaların) Cevazı
RAVİ: Hz.Ebu Said
KAYNAK:Buhari, Tıbb 39, 33, Icare 16, Fedailu`l-Kur`an 9; Müslim, Selam 66, (2201); Ebu Davud, Tıbb 19, (3900); Tirmizi, Tıbb 20, (2064,2065)

HADİS:Resulullah (sav): "Ümmetimden yetmişbin kişi (Mahşer`de) hesaba çekilmeden cennete girecektir!" buyurdular. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü! Bunlar kimlerdir?" diye sual edildi. "Onlar, kendilerini dağlatmayanlar, rukyeye başvurmayanlar, teşaüm`e (uğursuzluğa) inanmıyanlar ve Rabblerine tevekkül edenlerdir!" buyurdu. Ukkaşe (ra) kalkıp: "Ey Allah`ın Resulü! Dua buyur, Allah beni onlardan kılsın!" dedi. Aleyhissalatu vesselam: "Sen onlardansın" müjdesini verdi. Bir başkası daha kalkıp: "Ey Allah`ın Resulü! Beni de onlardan kılması için Allah`a dua ediver!" dedi. Aleyhissalatu vesselam: "O hususta Ukkaşe senden önce davrandı!" cevabını verdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.İmran İbnu Husayn
KAYNAK:Müslim, İman, 371, (218)
HADİS:Resulullah (sav)`ı işittim, diyordu ki: "Rukyelerde, temimelerde (muskalarda), tivelelerde (muhabbet muskası) bir nevi şirk vardır." Bunu işiten bir kadın atılarak, (İbnu Mes`ud`a): "Böyle söylemeyin, benim gözüm ağrıyordu. Falan yahudiye gittim geldim. O bana rukye yaptı. Ağrım kesildi" dedi. Abdullah İbnu Mes`ud (ra) tereddüt etmeden, "Bu (ağrı) şeytanın işiydi, o eliyle dürtüyordu, sana rukye yapılınca vazgeçti. Bu durumda sana Resulullah (sav) gibi, şöyle söylemen kafidir: Ezhibi`l-bas Rabbe`n-nas eşfi ente`ş-Şafi, Laşifae illa şifauke, şifaen la yuğadiru sakamen. (Ey insanların Rabbi, acıyı gider, şifa ver, sen Şafisin. Senin şifandan başka bir şifa yoktur, hiçbir hastalık bırakmayan bir şifa istiyorum.)"
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.İbnu Mesud
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 17, (3883)
HADİS:Resulullah (sav)`dan nüşre hakkında sorulmuştu: "O şeytan işidir!" buyurdu."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.Cabir İbnu Abdullah el-Ensari
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 9, (3868)
HADİS:Abdullah İbnu Ukeym (ra)`ın yanına girdim. Kendisinde kızıllık vardı. "Temime (muska) takmıyor musun?" diye sordum. Bana şu cevabı verdi: "Bundan Allah`a sığınırım. Zira Resulullah (sav) şöyle buyurmuştu: "Kim bir şey takınırsa, ona havale edilir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.İsa İbnu Hamza
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 24, (2073)
HADİS:Resulullah (sav): "Ümmetimden yetmişbin kişi (Mahşer`de) hesaba çekilmeden cennete girecektir!" buyurdular. Kendisine: "Ey Allah`ın Resulü! Bunlar kimlerdir?" diye sual edildi. "Onlar, kendilerini dağlatmayanlar, rukyeye başvurmayanlar, teşaüm`e (uğursuzluğa) inanmıyanlar ve Rabblerine tevekkül edenlerdir!" buyurdu. Ukkaşe (ra) kalkıp: "Ey Allah`ın Resulü! Dua buyur, Allah beni onlardan kılsın!" dedi. Aleyhissalatu vesselam: "Sen onlardansın" müjdesini verdi. Bir başkası daha kalkıp: "Ey Allah`ın Resulü! Beni de onlardan kılması için Allah`a dua ediver!" dedi. Aleyhissalatu vesselam: "O hususta Ukkaşe senden önce davrandı!" cevabını verdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.İmran İbnu Husayn
KAYNAK:Müslim, İman, 371, (218)
HADİS:Resulullah (sav)`ı işittim, diyordu ki: "Rukyelerde, temimelerde (muskalarda), tivelelerde (muhabbet muskası) bir nevi şirk vardır." Bunu işiten bir kadın atılarak, (İbnu Mes`ud`a): "Böyle söylemeyin, benim gözüm ağrıyordu. Falan yahudiye gittim geldim. O bana rukye yaptı. Ağrım kesildi" dedi. Abdullah İbnu Mes`ud (ra) tereddüt etmeden, "Bu (ağrı) şeytanın işiydi, o eliyle dürtüyordu, sana rukye yapılınca vazgeçti. Bu durumda sana Resulullah (sav) gibi, şöyle söylemen kafidir: Ezhibi`l-bas Rabbe`n-nas eşfi ente`ş-Şafi, Laşifae illa şifauke, şifaen la yuğadiru sakamen. (Ey insanların Rabbi, acıyı gider, şifa ver, sen Şafisin. Senin şifandan başka bir şifa yoktur, hiçbir hastalık bırakmayan bir şifa istiyorum.)"
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.İbnu Mesud
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 17, (3883)
HADİS:Resulullah (sav)`dan nüşre hakkında sorulmuştu: "O şeytan işidir!" buyurdu."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.Cabir İbnu Abdullah el-Ensari
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 9, (3868)
HADİS:Abdullah İbnu Ukeym (ra)`ın yanına girdim. Kendisinde kızıllık vardı. "Temime (muska) takmıyor musun?" diye sordum. Bana şu cevabı verdi: "Bundan Allah`a sığınırım. Zira Resulullah (sav) şöyle buyurmuştu: "Kim bir şey takınırsa, ona havale edilir."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Rukyenin Nehyi
RAVİ: Hz.İsa İbnu Hamza
KAYNAK:Tirmizi, Tıbb 24, (2073)

HADİS:Göze değene (ain) abdest alması emredilir, onun abdest suyu alınır, bununla göz değmesine uğrayan (mani) yıkanırdı.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Göz Değmesi
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 15, (3880)
HADİS:Ravi, babasından şunları işittiğini anlatmıştır: "Babam Sehl (ra) (Cuhfe yakınlarındaki) Harrar nam mevkide yıkandı. Üzerindeki cübbeyi çıkardı. Bu sırada Amir İbnu Rabi`a ona bakıyordu. Sehl, bembeyaz bir tene, güzel görünüşlü bir cilde sahipti. Amir: "Ne bugünkü bir manzarayı, ne de böylesine ancak çadıra çekilmiş bakirede bulunabilen bir cildi hiç görmedim" dedi. Sehl daha orada iken hummaya yakalandı ve rahatsızlığı şiddet peyda etti (ve yere yıkıldı). Durum Resulullah (aleyhissalatu vesselam)`a haber verildi ve: "Başını kaldıramıyor" dendi. Halbuki Sehl orduya kaydedilmişti. "Ya Resulallah o, sizinle gelemez. Vallahi başını bile kaldıramıyor!" dediler. Aleyhissalatu vesselam: "Onunla ilgili olarak herhangi bir kimseyi ittiham ediyor musunuz?" diye sordu. "Amir İbnu Rebi`a var" dediler. Resulullah onu çağırtıp kendisine kızdı ve: "Sizden biri niye kardeşini öldürüyor? Niye bir "Barekallah! demedin? Onun için abdest al!" buyurdu. Bunun üzerine Amir yüzünü, ellerini, kollarını, dizlerini ve ayaklannın etrafını ve izarının içini bir kaba yıkadı. Sonra, bir adam bu suyu onun (Sehl`in) üzerine arkasından döktü; derken o anında iyileşti."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Göz Değmesi
RAVİ: Hz.Muhammed İbnu Ebi Ümame İbni Sehl İbni Hanif
KAYNAK:Muvatta, Ayn 1, (2,938)
HADİS:Göze değene (ain) abdest alması emredilir, onun abdest suyu alınır, bununla göz değmesine uğrayan (mani) yıkanırdı.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Göz Değmesi
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Ebu Davud, Tıbb 15, (3880)
HADİS:Ravi, babasından şunları işittiğini anlatmıştır: "Babam Sehl (ra) (Cuhfe yakınlarındaki) Harrar nam mevkide yıkandı. Üzerindeki cübbeyi çıkardı. Bu sırada Amir İbnu Rabi`a ona bakıyordu. Sehl, bembeyaz bir tene, güzel görünüşlü bir cilde sahipti. Amir: "Ne bugünkü bir manzarayı, ne de böylesine ancak çadıra çekilmiş bakirede bulunabilen bir cildi hiç görmedim" dedi. Sehl daha orada iken hummaya yakalandı ve rahatsızlığı şiddet peyda etti (ve yere yıkıldı). Durum Resulullah (aleyhissalatu vesselam)`a haber verildi ve: "Başını kaldıramıyor" dendi. Halbuki Sehl orduya kaydedilmişti. "Ya Resulallah o, sizinle gelemez. Vallahi başını bile kaldıramıyor!" dediler. Aleyhissalatu vesselam: "Onunla ilgili olarak herhangi bir kimseyi ittiham ediyor musunuz?" diye sordu. "Amir İbnu Rebi`a var" dediler. Resulullah onu çağırtıp kendisine kızdı ve: "Sizden biri niye kardeşini öldürüyor? Niye bir "Barekallah! demedin? Onun için abdest al!" buyurdu. Bunun üzerine Amir yüzünü, ellerini, kollarını, dizlerini ve ayaklannın etrafını ve izarının içini bir kaba yıkadı. Sonra, bir adam bu suyu onun (Sehl`in) üzerine arkasından döktü; derken o anında iyileşti."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Göz Değmesi
RAVİ: Hz.Muhammed İbnu Ebi Ümame İbni Sehl İbni Hanif
KAYNAK:Muvatta, Ayn 1, (2,938)

HADİS:Bir erkek hanımına bir defada "Sen üç talakla boşsun!" dese, bu bir talak sayılır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 10, (2197)
HADİS:Rezin`in zikrettiği bir rivayette (İbnu Abbas şöyle demiştir): "Erkek hanımına (aynı anda üstüste): "Sen boşsun, sen boşsun, sen boşsun" diye üç kere söylerse, bu bir boşama sayılır, yeterki bunlarla birinci defaki söylediği "Sen boşsun!" sözünü tekid etmeyi kastetmiş olsun veya hanımıyla henüz gerdek yapmamış olsun."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Rezin
HADİS:Anlattığına göre, bir adam kendisine gelip: "Ben hanımımı yüz talakla boşadım, bu hususta fikriniz nedir (bana bir şey gerekir mi?)" diye sordu. Benden şu cevabı aldı: "Kadın senden üç talakla boşanmıştır. Geri kalan doksan yedisi ile Allah`ın ayetleriyle alay etmiş oluyorsun."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Muvatta, Talak 2, (2, 552)
HADİS:Kim hanımını (kendine) haram kılarsa, bu (boşanma ifade eden) bir şey değildir, bu söz bir yemindir, yemin kefaretinde bulunur. Nitekim ayet-i kerime`de Cenab-ı Hakk: "Allah`ın Resulünde sizin için güzel örnek vardır." (Ahzab 21) buyurmuştur.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Talak 8, Tefsir, Tahrim 1; Müslim, Talak 19, (1473); Nesai, Talak 16, (6,151)
HADİS:Bir adam İbnu Abbas (ra)`a gelerek: "Ben hanımımı kendime haram kıldım! (Ne yapayım, hükmü nedir?)" diye sordu. İbnu Abbas: "Yalan söyledin, o haram değildir" dedi ve şu ayeti okudu. (Mealen): "Ey Peygamber, Allah`ın sana helal kıldığını sen niye kendine haram ediyorsun?" (Tahrim 1) İbnu Abbas ayeti okuduktan sonra dedi ki: "Sen, bu sayılan kefaretlerin en ağırı olan köle azadını yerine getireceksin."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Nesai, Talak 16, (6, 151)
HADİS:İmam Malik`e ulaştığına göre, bir adam İbnu Ömer (ra)`a gelerek: "Ben, hanımımın işini kendi eline koydum, o da kendini (benden) boşadı. Bu hususta ne dersiniz?" diye sordu. İbnu Ömer (ra): "Ben, kadının yaptığı gibi olduğuna kaniyim" deyince adam: "Ey Ebu Abdirrahman, böyle yapma!" diye itiraz etti. İbnu Ömer ise: "Bunu ben değil, sen yaptın!" diye cevap verdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
KAYNAK:Muvatta, Talak 10, (2, 553)
HADİS:Ben Zeyd İbnu Sabit (ra)`in yanında oturuyor idim. Muhammed İbnu Ebi Atik gözlerinden yaşlar boşandığı halde ona uğradı. Zeyd (ra): "Neyin var?" diye sordu: "Ben," dedi, "hanımımın işini kendine bırakmıştım, o da beni bıraktı." "Peki (boşanma işini ona bırakmaya) seni sevkeden şey ne idi?" dedi. Muhammed İbnu Ebi Atik: "Kader!" deyince, Zeyd: "Dilersen hanımına dönersin, zira bu bir (talak)dır. Sen ise ona (kadına) daha çok hak sahibisin" fetvasını verdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.Harice İbnu Zeyd
KAYNAK:Muvatta, Talak 12, (2, 554)
HADİS:O beni ihtiyar ettikten sonra hanımını bir veya yüz veya bin defa muhayyer kılmama aldırmam. Nitekim Hz. Aişe`ye sordum da bana: "Resulullah (sav) bizi muhayyer bırakmıştı. [Hepimiz onu ihtiyar ettik.] Bu, talak mıydı?" diye cevap verdi."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.Mesruk
KAYNAK:Buhari, Talak 5; Müslim, Talak 25, 1477; Ebu Davud, Talak 12, (2203); Tirmizi, Talak 4, (1179); Nesai, Nikah 2, (6, 56)
HADİS:Kim hanımını (kendine) haram kılarsa, bu (boşanma ifade eden) bir şey değildir, bu söz bir yemindir, yemin kefaretinde bulunur. Nitekim ayet-i kerime`de Cenab-ı Hakk: "Allah`ın Resulünde sizin için güzel örnek vardır." (Ahzab 21) buyurmuştur.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Talak 8, Tefsir, Tahrim 1; Müslim, Talak 19, (1473); Nesai, Talak 16, (6,151)
HADİS:Bir adam İbnu Abbas (ra)`a gelerek: "Ben hanımımı kendime haram kıldım! (Ne yapayım, hükmü nedir?)" diye sordu. İbnu Abbas: "Yalan söyledin, o haram değildir" dedi ve şu ayeti okudu. (Mealen): "Ey Peygamber, Allah`ın sana helal kıldığını sen niye kendine haram ediyorsun?" (Tahrim 1) İbnu Abbas ayeti okuduktan sonra dedi ki: "Sen, bu sayılan kefaretlerin en ağırı olan köle azadını yerine getireceksin."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Nesai, Talak 16, (6, 151)
HADİS:İmam Malik`e ulaştığına göre, bir adam İbnu Ömer (ra)`a gelerek: "Ben, hanımımın işini kendi eline koydum, o da kendini (benden) boşadı. Bu hususta ne dersiniz?" diye sordu. İbnu Ömer (ra): "Ben, kadının yaptığı gibi olduğuna kaniyim" deyince adam: "Ey Ebu Abdirrahman, böyle yapma!" diye itiraz etti. İbnu Ömer ise: "Bunu ben değil, sen yaptın!" diye cevap verdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
KAYNAK:Muvatta, Talak 10, (2, 553)
HADİS:Ben Zeyd İbnu Sabit (ra)`in yanında oturuyor idim. Muhammed İbnu Ebi Atik gözlerinden yaşlar boşandığı halde ona uğradı. Zeyd (ra): "Neyin var?" diye sordu: "Ben," dedi, "hanımımın işini kendine bırakmıştım, o da beni bıraktı." "Peki (boşanma işini ona bırakmaya) seni sevkeden şey ne idi?" dedi. Muhammed İbnu Ebi Atik: "Kader!" deyince, Zeyd: "Dilersen hanımına dönersin, zira bu bir (talak)dır. Sen ise ona (kadına) daha çok hak sahibisin" fetvasını verdi.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.Harice İbnu Zeyd
KAYNAK:Muvatta, Talak 12, (2, 554)
HADİS:O beni ihtiyar ettikten sonra hanımını bir veya yüz veya bin defa muhayyer kılmama aldırmam. Nitekim Hz. Aişe`ye sordum da bana: "Resulullah (sav) bizi muhayyer bırakmıştı. [Hepimiz onu ihtiyar ettik.] Bu, talak mıydı?" diye cevap verdi."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.Mesruk
KAYNAK:Buhari, Talak 5; Müslim, Talak 25, 1477; Ebu Davud, Talak 12, (2203); Tirmizi, Talak 4, (1179); Nesai, Nikah 2, (6, 56)
HADİS:Bir erkek hanımına bir defada "Sen üç talakla boşsun!" dese, bu bir talak sayılır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 10, (2197)
HADİS:Rezin`in zikrettiği bir rivayette (İbnu Abbas şöyle demiştir): "Erkek hanımına (aynı anda üstüste): "Sen boşsun, sen boşsun, sen boşsun" diye üç kere söylerse, bu bir boşama sayılır, yeterki bunlarla birinci defaki söylediği "Sen boşsun!" sözünü tekid etmeyi kastetmiş olsun veya hanımıyla henüz gerdek yapmamış olsun."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Rezin
HADİS:Anlattığına göre, bir adam kendisine gelip: "Ben hanımımı yüz talakla boşadım, bu hususta fikriniz nedir (bana bir şey gerekir mi?)" diye sordu. Benden şu cevabı aldı: "Kadın senden üç talakla boşanmıştır. Geri kalan doksan yedisi ile Allah`ın ayetleriyle alay etmiş oluyorsun."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talakta Kullanılan Elfaz
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Muvatta, Talak 2, (2, 552)

HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Matuh ve mükreh`inki hariç bütün talaklar muteberdir" ve ilave ettiler: "Bilmez misin, kalem üç (kişi)den kaldırılmıştır: İfakat buluncaya kadar "mecnun"dan, idrak edinceye kadar "çocuk"tan, uyanıncaya kadar "uyuyan"dan.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:İcbar Edilenin Delinin Sarhoşun Talakı
RAVİ: Hz.Ali
KAYNAK:Buhari, Talak 11, (Bab başlığında senetsiz olarak kaydedilmiştir.)
HADİS:Ne sarhoşun ne de mecnunun talakı muteber değildir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:İcbar Edilenin Delinin Sarhoşun Talakı
RAVİ: Hz.Osman
KAYNAK:Buhari, Talak 11, (Bab başlığında senetsiz olarak kaydedilmiştir.)
HADİS:Ne müstekreh ne de mecnunun talakı muteber değildir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:İcbar Edilenin Delinin Sarhoşun Talakı
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Talak, 11 (Bab başhğında senetsiz olarak kaydedilmiştir.)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Matuh ve mükreh`inki hariç bütün talaklar muteberdir" ve ilave ettiler: "Bilmez misin, kalem üç (kişi)den kaldırılmıştır: İfakat buluncaya kadar "mecnun"dan, idrak edinceye kadar "çocuk"tan, uyanıncaya kadar "uyuyan"dan.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:İcbar Edilenin Delinin Sarhoşun Talakı
RAVİ: Hz.Ali
KAYNAK:Buhari, Talak 11, (Bab başlığında senetsiz olarak kaydedilmiştir.)
HADİS:Ne sarhoşun ne de mecnunun talakı muteber değildir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:İcbar Edilenin Delinin Sarhoşun Talakı
RAVİ: Hz.Osman
KAYNAK:Buhari, Talak 11, (Bab başlığında senetsiz olarak kaydedilmiştir.)
HADİS:Ne müstekreh ne de mecnunun talakı muteber değildir.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:İcbar Edilenin Delinin Sarhoşun Talakı
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Buhari, Talak, 11 (Bab başhğında senetsiz olarak kaydedilmiştir.)

HADİS:İmam Malik`e ulaştığına göre, Ömer İbnu`l-Hattab ve Abdullah İbnu Mes`ud, Salim İbnu Abdillah, Kasım İbnu Muhammed, İbnu Şihab, Süleyman İbnu Yesar (ra) şöyle hükmediyorlardı: "Kişi evlenmezden önce hanımını boşadığına dair yemin eder de sonra (yeminini tutmayarak) günah işlerse, işte bu, evlenince o adama gerekli olur."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Nikahdan Önceki Talak
KAYNAK:Muvatta, Talak 73, (2, 584)
HADİS:"Evleneceğim her kadın boştur" diyen kimse hakkında derdi ki: "Bu kimse, kadının mensup olduğu kabileyi veya muayyen bir kadını ismen belirterek zikretmemişse, -malik olduğu hariç-onun bu sözüne hiç bir şey gerekmez."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Nikahdan Önceki Talak
RAVİ: Hz.İbnu Mesud
KAYNAK:Muvatta, Talak 73, (2,585)
HADİS:İmam Malik`e ulaştığına göre, Ömer İbnu`l-Hattab ve Abdullah İbnu Mes`ud, Salim İbnu Abdillah, Kasım İbnu Muhammed, İbnu Şihab, Süleyman İbnu Yesar (ra) şöyle hükmediyorlardı: "Kişi evlenmezden önce hanımını boşadığına dair yemin eder de sonra (yeminini tutmayarak) günah işlerse, işte bu, evlenince o adama gerekli olur."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Nikahdan Önceki Talak
KAYNAK:Muvatta, Talak 73, (2, 584)
HADİS:"Evleneceğim her kadın boştur" diyen kimse hakkında derdi ki: "Bu kimse, kadının mensup olduğu kabileyi veya muayyen bir kadını ismen belirterek zikretmemişse, -malik olduğu hariç-onun bu sözüne hiç bir şey gerekmez."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Nikahdan Önceki Talak
RAVİ: Hz.İbnu Mesud
KAYNAK:Muvatta, Talak 73, (2,585)

HADİS:İbnu Ömer (ra) derdi ki: "Kim kölesine evlenme izni verirse, boşama yetkisi kölenin elinde olur. Onun boşama yetkisinden hiç biri başkasının elinde olamaz. Ancak, kişi kendi kölesinin cariyesini veya cariyesinin cariyesini almasında bir günah yoktur."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Nafi` İbnu Ebi Galib
KAYNAK:Muvatta, Talak 51, (2,575)
HADİS:Nüfey` Resulullah (sav)`ın zevce-i pakleri Ümmü Seleme`nin mükatebi idi veya, nikahında hür bir kadın olan bir köle idi. Nüfey` bu kadını iki talakla boşadı. Sonra kadim geri almak istedi. Durumu Hz. Osman ve Zeyd İbnu Sabit (ra)`e sordu. Bunlar: "O artık sana haram oldu, o artık sana haram oldu!" dediler.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Süleyman İbnu Yesar
KAYNAK:Muvatta, Talak 47, (2, 574)
HADİS:Cariyenin boşanması beş suretle vukua gelir: Azad edilmesi, kocasının boşaması, efendisinin satması, efendisinin hibe etmesi, miras olmasıyla. [Rezin tahric etmiştir.]
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Rezin
HADİS:Ben, karı-koca iki kölemi azad etmek istemiştim. Resulullah (sav) önce erkekten başlayıp sonra da kadını azad etmemi emretti. [Rezin, (Resulullah`ın bu emrinin sebebini belirtmek üzere) şu ziyadede bulunmuştur: "kadına hakk-ı hıyar (erkeği kabul veya reddetme muhayyerliği) olmasın diye."]
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 22, (2237); Nesai, Talak 28, (6,161)
HADİS:Berire radıyallahu anha`da üç sünnet vardı: 1- Azad edildi ve kocasını tercih edip etmemede muhayyer kılındı. 2- Resulullah (sav) onun hakkında: "Vela, fizad edenedir" buyurdu. 3- Resulullah (sav) tencere kaynarken eve girmişti. Kendisine ekmek ve evde bulunan katıktan bir sofra kuruldu. "Galiba bir tencerenin kaynadığını görüyorum" buyurdu." Oradakiler "Evet ama, bu Berire`ye tasadduk edilen bir ettir. Sen ise sadaka yemiyorsun?" dediler. Aleyhissalatu vesselam: "Bu ona sadakadır, (ama ondan) bize hediyedir!" buyurdu.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Buhari, Talak 14, Nikah 18, Et`ime 31, Itk 10, Feraiz 22, 23, 19, 25; Müslim, Itk 14, (1504); Muvatta, Talak 25, (2, 562); Ebu Davud, Talak 19, (2233, 2235, 2236); Tirmizi, Rada` (1154,1155); Nesai, Talak 29,30 (6,162,163)
HADİS:İbnu Ömer (ra) derdi ki: "Kim kölesine evlenme izni verirse, boşama yetkisi kölenin elinde olur. Onun boşama yetkisinden hiç biri başkasının elinde olamaz. Ancak, kişi kendi kölesinin cariyesini veya cariyesinin cariyesini almasında bir günah yoktur."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Nafi` İbnu Ebi Galib
KAYNAK:Muvatta, Talak 51, (2,575)
HADİS:Nüfey` Resulullah (sav)`ın zevce-i pakleri Ümmü Seleme`nin mükatebi idi veya, nikahında hür bir kadın olan bir köle idi. Nüfey` bu kadını iki talakla boşadı. Sonra kadim geri almak istedi. Durumu Hz. Osman ve Zeyd İbnu Sabit (ra)`e sordu. Bunlar: "O artık sana haram oldu, o artık sana haram oldu!" dediler.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Süleyman İbnu Yesar
KAYNAK:Muvatta, Talak 47, (2, 574)
HADİS:Cariyenin boşanması beş suretle vukua gelir: Azad edilmesi, kocasının boşaması, efendisinin satması, efendisinin hibe etmesi, miras olmasıyla. [Rezin tahric etmiştir.]
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.İbnu Abbas
KAYNAK:Rezin
HADİS:Ben, karı-koca iki kölemi azad etmek istemiştim. Resulullah (sav) önce erkekten başlayıp sonra da kadını azad etmemi emretti. [Rezin, (Resulullah`ın bu emrinin sebebini belirtmek üzere) şu ziyadede bulunmuştur: "kadına hakk-ı hıyar (erkeği kabul veya reddetme muhayyerliği) olmasın diye."]
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 22, (2237); Nesai, Talak 28, (6,161)
HADİS:Berire radıyallahu anha`da üç sünnet vardı: 1- Azad edildi ve kocasını tercih edip etmemede muhayyer kılındı. 2- Resulullah (sav) onun hakkında: "Vela, fizad edenedir" buyurdu. 3- Resulullah (sav) tencere kaynarken eve girmişti. Kendisine ekmek ve evde bulunan katıktan bir sofra kuruldu. "Galiba bir tencerenin kaynadığını görüyorum" buyurdu." Oradakiler "Evet ama, bu Berire`ye tasadduk edilen bir ettir. Sen ise sadaka yemiyorsun?" dediler. Aleyhissalatu vesselam: "Bu ona sadakadır, (ama ondan) bize hediyedir!" buyurdu.
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Köle Ve Cariyenin Talakı
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Buhari, Talak 14, Nikah 18, Et`ime 31, Itk 10, Feraiz 22, 23, 19, 25; Müslim, Itk 14, (1504); Muvatta, Talak 25, (2, 562); Ebu Davud, Talak 19, (2233, 2235, 2236); Tirmizi, Rada` (1154,1155); Nesai, Talak 29,30 (6,162,163)

HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Hangi kadın (çok ciddî) bir gerek yokken kocasına boşanma talebinde bulunursa, bilsin ki, cennetin kokusu kendisine haramdır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Sevban
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 18, (2226); Tirmizi, Talak 11, (1187); İbnu Mace, Talak 21, (2055)
HADİS:Erkek hanımını boşamak isteyince hemen boşuyordu. Erkek, yüz ve hatta daha çok kerelerde boşamış olsa, iddeti içerisinde iken, döndüğü takdirde kadın yine de onun hanımı olmaya devam ediyordu. Bu hal şu hadiseye kadar devam etti. Bir adam hanımına: "Vallahi seni ne tam boşayacağım ne de himayeme alacağım, ebedi şekilde böyle tutacağım!" dedi. Kadın: "Bu nasıl olur?" deyince: "Seni boşayacağım, iddetin bitmek üzere iken geri döneceğim. (Bu şekilde tekrar edeceğim) cevabını verdi. Kadın bunun üzerine Aişe (ra)`ye gidip durumu haber verdi. Aişe, Resulullah gelinceye kadar cevap vermedi. Durumu O`na anlattı. Aleyhissalatu vesselam da sükut buyurdular. Derken şu ayet indi. (Mealen): "Boşama iki defadır, (Ondan sonrası) ya iyilikle tutmak, ya güzellikle salmaktır. (Ey kocalar! Boşandığınız zaman) onlara (kadınlara) verdiğiniz bir şeyi (mehri geri) almanız size helal olmaz...." (Bakara 229). Aişe (ra) der ki: "Bunun üzerine halk [o günden itibaren] talaka [yeniden yönelip] gözden geçirdi, bir kısmı boşadı, bir kısmı boşamadı."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Tirmizi, Talak 16, (1192)
HADİS:Anlattığına göre kendisine, hanımını boşayıp sonra da onunla cima yapan, kadını ne boşadığı ne de rücu ettiği hususunda işhadda (beyanda) bulunmayan bir adam, durumunu sormuş, onun da cevabı şu olmuştur: "Sen hanımını sünni olmayan talakla boşamışsın, sünni olmayan tarzda geri dönmüşsün. Boşadığına da, döndüğüne de işhadda bulun ve (şahidleme işini) bir daha terketme."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.İmran İbnu Husayn
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 5, (2186); İbnu Mace, Talak 5,(2025)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Bir kadının kız kardeşinin tabağındakini boşaltmak ve kendisi evlenmek için boşanmasını talebetmesi helal değildir. Kendisine de (rızık, nafaka nevinden Allah tarafından) takdir edilen şey vardır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Buhari, Nikah 53, Kader 4; Müslim, Nikah 38, (1408); Muvatta, Kader 7, (2,900); Ebu Davud, Talak 2, (2176); Tirmizi, Talak 14, (1190); Nesai, Büyu 19, (7, 258)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Üç şey vardır ki onların ciddisi de ciddi, şakası da ciddidir: Nikah, talak, ric`at."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 9, (2194); Tirmizi, Talak 9, (1184)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Hangi kadın (çok ciddî) bir gerek yokken kocasına boşanma talebinde bulunursa, bilsin ki, cennetin kokusu kendisine haramdır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Sevban
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 18, (2226); Tirmizi, Talak 11, (1187); İbnu Mace, Talak 21, (2055)
HADİS:Erkek hanımını boşamak isteyince hemen boşuyordu. Erkek, yüz ve hatta daha çok kerelerde boşamış olsa, iddeti içerisinde iken, döndüğü takdirde kadın yine de onun hanımı olmaya devam ediyordu. Bu hal şu hadiseye kadar devam etti. Bir adam hanımına: "Vallahi seni ne tam boşayacağım ne de himayeme alacağım, ebedi şekilde böyle tutacağım!" dedi. Kadın: "Bu nasıl olur?" deyince: "Seni boşayacağım, iddetin bitmek üzere iken geri döneceğim. (Bu şekilde tekrar edeceğim) cevabını verdi. Kadın bunun üzerine Aişe (ra)`ye gidip durumu haber verdi. Aişe, Resulullah gelinceye kadar cevap vermedi. Durumu O`na anlattı. Aleyhissalatu vesselam da sükut buyurdular. Derken şu ayet indi. (Mealen): "Boşama iki defadır, (Ondan sonrası) ya iyilikle tutmak, ya güzellikle salmaktır. (Ey kocalar! Boşandığınız zaman) onlara (kadınlara) verdiğiniz bir şeyi (mehri geri) almanız size helal olmaz...." (Bakara 229). Aişe (ra) der ki: "Bunun üzerine halk [o günden itibaren] talaka [yeniden yönelip] gözden geçirdi, bir kısmı boşadı, bir kısmı boşamadı."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Aişe
KAYNAK:Tirmizi, Talak 16, (1192)
HADİS:Anlattığına göre kendisine, hanımını boşayıp sonra da onunla cima yapan, kadını ne boşadığı ne de rücu ettiği hususunda işhadda (beyanda) bulunmayan bir adam, durumunu sormuş, onun da cevabı şu olmuştur: "Sen hanımını sünni olmayan talakla boşamışsın, sünni olmayan tarzda geri dönmüşsün. Boşadığına da, döndüğüne de işhadda bulun ve (şahidleme işini) bir daha terketme."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.İmran İbnu Husayn
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 5, (2186); İbnu Mace, Talak 5,(2025)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Bir kadının kız kardeşinin tabağındakini boşaltmak ve kendisi evlenmek için boşanmasını talebetmesi helal değildir. Kendisine de (rızık, nafaka nevinden Allah tarafından) takdir edilen şey vardır."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Buhari, Nikah 53, Kader 4; Müslim, Nikah 38, (1408); Muvatta, Kader 7, (2,900); Ebu Davud, Talak 2, (2176); Tirmizi, Talak 14, (1190); Nesai, Büyu 19, (7, 258)
HADİS:Resulullah (sav) buyurdular ki: "Üç şey vardır ki onların ciddisi de ciddi, şakası da ciddidir: Nikah, talak, ric`at."
FASIL:TIBB VE RUKYE BÖLÜMÜ
KONU:Talak Hakkında Müteferrik Hükümler
RAVİ: Hz.Ebu Hüreyre
KAYNAK:Ebu Davud, Talak 9, (2194); Tirmizi, Talak 9, (1184)