Alametlerden birisi ahir zamanda mü’min kişinin gördüğü rüyasının gündüz gerçekleşmesidir. Kişi imanında ne kadar üstün olursa gördüğü rüya buna göre gerçek olmaktadır.
Müslim, Ebu Hureyre (ra)’ın Rasulullah (sav)’ın şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir: “Kıyametin yaklaştığında Müslüman’ın gördüğü rüya yalan çıkmaz. Sizin doğru rüya göreniniz en doğru sözlü olanınızdır. Müslüman’ın gördüğü rüya, peygamberliğin kırk beşte biridir.”(Müslim, Rüya (15/20-Nevevi şerhi)) Buhari’deki rivayette ise şöyledir: “Müslüman’ın gördüğü rüya gerçek olur… Peygamberin gördüğü rüya yalan olmaz.”
İbn Ebî Cemra şöyle diyor: “Mümin kişinin ahir zamanda gördüğü riyasının gerçek olmasının manası şudur: “Genellikle gördüğü rüya tabir edilmeye ihtiyaç duymaz daha önce gördüğü rüyalar gibi tabir edildikten sonra yanlış çıkmaz. Bu yüzden hadiste “gerçek olur” denilmiştir.”
Daha sonra şöyle diyor: “Bu olayının ahir zamana has olmasının hikmeti, o vakitte mü’min kişinin garib olmasıdır. Aynı Müslim’deki şu hadiste olduğu gibi: “İslam garip olarak başladı, tekrar garip haline dönecek.”(1) O vakitte mümin kişinin dostu ve yardımcısı az olacağından ona gördüğü rüyanın gerçek olmasıyla ikramda bulunulur.”(2)
Mü’min kişinin gördüğü rüyanın gündüz gerçek olmasının ne zaman olacağı konusunda alimler arasında farklı görüşler vardır(3):
1- Bu olay kıyamet yaklaştığı zaman fitne ve savaşların çoğaldığı zaman, ilmin ortadan kalktığı ve dinin izlerinin yok olmaya başladığı bir vakitte olur. Bu vakitte insanlar fetret ehli gibi olurlar ve aynı bütün ümmetler peygamberlerinden dinlerini öğrendikleri gibi onlarda kendilerine dinlerini öğretecek yeni bir öndere ihtiyaç duyarlar. Fakat son peygamber Rasulullah (sav)’den başka yeni bir peygamber gelmeyeceğinden işlerini rüyalarında gördükleri gerçeklere bırakırlar ki o rüyalarda peygamberliğin bir parçasıdır. Ebu Hureyre’den gelen: “Kıyamet yaklaştığında ilim ortadan kalkar”(4) hadisi bu görüşü desteklemektedir. İbn Hacer’de bu görüşü tercih etmektedir.
2- Bu olay inkârın, cahilliğin ve fesadın çoğaldığı, mü’minlerin sayılarının azaldığı bir zamanda olur. Böyle bir ortamda mü’min kişiye gördüğü rüyanın gerçek çıkmasıyla ikramda bulunulur, destek ve teselli verilir.
Bu görüş biraz önce geçen İbn Ebî Cemra’nın sözüne yakındır. Bu son iki görüş bu olayın ne zaman olacağını kesin olarak belirtmemektedir. Öyleyse dinin yavaş yavaş eriyerek son bulmasıyla bu dünyanın sonuna doğru adım adım yaklaşıldıkça, mü’min kişinin gördüğü rüya o kadar gerçek çıkmaktadır.
3- Bu olay İsa b. Meryem (as)’ın tekrar geldiği zamanda olacak. Çünkü onun içinde bulunduğu zaman söz olarak, en doğru sözlerin konuşulduğu; görülen rüyaların da yanlış çıkmadığı bir zaman olacaktır. En doğrusunu Allah bilir.
1 Müslim İmân (2/186 Nevevi şerhi)
2 “Fethu’l-Bârî” (12/406)
3 “Fethu’l-Bârî” (12/406-407)
4 Müslim, İlim (16/222-Nevevi şerhi)